Normal_road-roller-working-on-the-new-road-construction-s-2022-12-16-15-03-36-utc__1___1_

Tijdens een informatiebijeenkomst voor Staten- en raadsleden hebben de bestuurders van provincie en gemeente Utrecht bouwstenen gepresenteerd voor een alternatief voor de verbreding van de bak in de A27 bij Amelisweerd. Het alternatief stoelt op drie pijlers: het verminderen van de verwachte groei van het autoverkeer, het verhogen van de capaciteit binnen de bak en het beter benutten van de omliggende wegen. In de volgende stap onderzoeken provincie en gemeente de effecten van de bouwstenen op onder meer de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Op basis van die onderzoeksresultaten wordt het alternatief vormgegeven. Dit meldt de gemeente Utrecht.

 

De afgelopen maanden hebben provincie en gemeente samen met stakeholders en in- en externe deskundigen de bouwstenen verkend voor een alternatief voor het Tracébesluit Ring Utrecht. Ook is uitgedacht welke onderzoeken gedaan moeten worden om de bouwstenen vervolgens te kunnen toetsen op haalbaarheid en wenselijkheid.

Bouwstenen

Het alternatief stoelt op drie pijlers: het verminderen van de verwachte groei van het autoverkeer, het verhogen van de capaciteit binnen de bak bij Amelisweerd en het beter benutten van de omliggende wegen. Voor elke pijler zijn verschillende bouwstenen geïdentificeerd die verder onderzocht gaan worden. Het gaat daarbij onder meer om onderzoeken van de effecten van het stadsbreed invoeren van betaald parkeren in Utrecht, het uitbreiden van de werkgeversaanpak (een aanpak waarbij werkgevers hun werknemers stimuleren anders te reizen dan met de auto) en betalen naar gebruik (rekeningrijden) op de hoeveelheid autoverkeer, het effect van een lagere snelheid op (delen van) de ring, de inpasbaarheid van meer rijstroken en de mogelijkheid om verkeer beter te verdelen over de overige wegen. Ook wordt de impact van nieuwe ov-verbindingen, deelvervoerhubs en doorgaande fietsroutes onderzocht.

Leefbaarheid en bereikbaarheid

Met het regioalternatief willen provincie en gemeente dat de regio bereikbaar blijft én leefbaar, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Het alternatief moet hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan de brede welvaart van werknemers, bezoekers en inwoners van de regio Utrecht en de reizigers uit heel Nederland die de regio - ook wel de ‘draaischijf’ van Nederland genoemd, passeren. Bovendien willen stad en provincie de verkeersveiligheid waarborgen. Dit alles komt bovenop de plannen die gemeente en provincie hebben voor de mobiliteitstransitie tot 2040. Tot slot wegen in het regioalternatief de recentere inzichten in de stikstofproblematiek en klimaatopgave nadrukkelijk mee. Deze combinatie van factoren maken het samenstellen van een duurzaam alternatief een complexe opgave.

Tracébesluit

Het Tracébesluit Ring Utrecht gaat uit van een forse verbreding van de weg bij het landgoed Amelisweerd. Vanwege de waterdichte bak waarin de weg is aangelegd, is deze verbreding technisch ingewikkeld en risicovol. Bovendien gaat deze verbreding ten koste van een aanzienlijk stuk van het landgoed en de monumentale bomen aldaar. Onder meer naar aanleiding van protesten uit de regio is in het coalitieakkoord de regio de mogelijkheid geboden om een alternatief voor deze verbreding uit te werken.

Door: Nationale Bouwgids