BUNNIK – Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft opdracht verleend voor de bouw van de tweede sluis in de Waaslandhaven op de Linkerscheldeoever aan de Tijdelijke Handelsvennootschap (bouwcombinatie), bestaande uit de vijf bedrijven Jan De Nul (1/3), CEI-De Meyer en Betonac (beide deel uitmakend van Koninklijke BAM Groep; 1/3), alsook Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken (beide deeluitmakend van Eiffage; 1/3).
De kostprijs van de werken bedraagt ruim € 272 miljoen, exclusief BTW. De bouw van een nieuwe sluis in de Waaslandhaven wordt een van de grootste infrastructuurwerken van de komende jaren in Vlaanderen.
Voor schepen is de Waaslandhaven thans uitsluitend te bereiken langs de Kallosluis. Deze sluis heeft nagenoeg de maximale capaciteit bereikt. De bouw van een tweede sluis in de Waaslandhaven is noodzakelijk om de verdere groei van het scheepvaartverkeer naar de Waaslandhaven mogelijk te maken.
De tweede sluis in de Waaslandhaven wordt een zeesluis met dezelfde afmetingen als de Berendrechtsluis, momenteel de grootste sluis ter wereld. De breedte bedraagt 68 meter en de lengte is 500 meter. De tweede sluis in de Waaslandhaven heeft een grotere diepgang dan de Berendrechtsluis en wordt daarmee de grootste sluis ter wereld.
De bouwcombinatie start de bouwwerkzaamheden op 24 oktober 2011. Het project zal naar verwachting 53 maanden duren. In deze periode wordt 800.000 m³ beton gestort, 55.000 ton wapeningsstaal geplaatst en 12.000 ton staal in sluisdeuren en bruggen verwerkt.
© Nationale Bouwgids