AMSTERDAM (Novum) - De openbaarvervoerverbinding tussen Almere en Amsterdam kan twee miljard euro goedkoper dan was beraamd.
Dat blijkt uit drie voorstellen van marktpartijen voor de bouw van deze IJmeerverbinding, die vrijdag werden gepresenteerd. Zij vinden daarnaast een metro een betere oplossing dan een trein.
Voor de bouw van een brug was oorspronkelijk 4,5 miljard euro gereserveerd, voor de aanleg van een tunnel 5,6 miljard euro. Drie consortia hebben voorstellen ingediend voor in totaal twee tunnels en twee bruggen. Zowel een brug als een tunnel zou volgens deze voorstellen twee miljard euro minder hoeven kosten.
De verbindingen moesten voldoen aan een aantal eisen. Zo moeten er veertigduizend forenzen per dag kunnen reizen, en moet er een rechtstreekse verbinding zijn met Amsterdam Zuid. De trein of metro moet daarnaast stoppen in de nieuwe stations IJburg en Almere Pampus, en ook een overstap op de trein naar Lelystad moet mogelijk zijn.
Het kabinet neemt eind 2012 een besluit over de verbinding tussen Almere en Amsterdam. In de komende maanden wordt gekeken welke van de voorstellen verder wordt uitgewerkt. De mogelijkheid om de openbaarvervoerverbinding via de huidige Hollandse Brug te laten lopen wordt ook nog uitgezocht.