AMSTERDAM - Boormachine Molly boort weer. Sinds afgelopen weekend schrapen haar graaftanden en rollen haar beitels over de betonnen wand van station Ceintuurbaan.
Zij en de tunnelboorders van Saturn, een samenwerkingsverband van Dura Vermeer en Züblin, en boormachine bevinden zich nu nog onder het werkterrein in de Ferdinand Bolstraat. De verwachting is dat Molly pas over ruim een week het station verlaat.
Hindernissen
Molly en de boorders moeten voor het vertrek uit het station een aantal hindernissen nemen. Eerst bijt Molly zich door de dikke stationswand heen. Daarna boort ze een stukje in de grond onder de toekomstige noordelijke verdeelhal van het station en vervolgens door de betonnen wand van deze hal. Pas als Molly deze wand heeft doorboord, dan bevindt ze zich weer in de Amsterdamse grond buiten het station.
Naar verwachting is dat over ruim een week zover.
Onder de Pijp
Het westelijke boortracé tussen de Ceintuurbaan en de Vijzelgracht is het enige deel van de Noord/Zuidlijn dat onder een aantal panden doorgaat. Om de invloed daarop zoveel mogelijk te beperken, boort Molly extra diep in de Eemklei op 27 meter onder het maaiveld. Ook zijn er op een aantal plekken extra maatregelen genomen om, indien nodig, de invloed van het boren te compenseren. Via een uitgebreid monitoringsysteem worden de panden, de straat en de grond nauwkeurig in de gaten gehouden. Bewoners van de panden waaronder Molly boort, kunnen in hun huis blijven tijdens de passage. Maar mochten zij daar prijs op stellen, dan kunnen zij eventueel in een hotel verblijven op het moment dat Molly onder hun huis doorkomt.
560 meter
De etappe tot de volgende tussenstop, station Vijzelgracht, telt in totaal 560 meter. De verwachting is dat Molly daar medio november aankomt. Haar tocht is in de komende weken weer op de voet volgen via www.hierzijnwij.nu en bovengronds via een grote rode pijl. Projectleider Boren Joost Joustra: “De boorders hebben tot nu toe ongeveer 40% van de tunnels geboord. Dit verliep goed, met weinig effect op de omgeving. Deze ervaring geeft vertrouwen voor het boren van de vierde tunnelbuis onder de Pijp.”
© Nationale Bouwgids