Normal_2334

DEN HAAG (Novum) - Het voornemen van minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) om snelwegen in de Randstad standaard te voorzien van twee keer vier rijstroken en die in de rest van het land van twee keer drie stroken, is niet goed onderbouwd.

Dat constateert de Commissie voor de m.e.r., die het zogeheten Milieueffectenrapportage (MER) onder de loep nam. In dat rapport staan de gevolgen voor het milieu beschreven die voortvloeien uit de nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte van de bewindsvrouw.

In de toekomstplannen van Schultz is de verbreding van de snelwegen opgenomen. Daarvoor heeft het rijk een aantal gebieden gereserveerd langs de snelwegen. Daar mag niet worden gebouwd met het oog op de mogelijke verbreding.

Een afdoende onderbouwing voor het reserveren van deze stukken grond ontbreekt echter, oordeelt de commissie. En er is meer kritiek op de plannen. Zo is niet goed duidelijk hoe de voorgenomen maatregelen voor een beter economisch vestigingsklimaat te combineren zijn met andere doelen, zoals het juist verbeteren van het leefklimaat in de Randstad en het voldoen aan internationale milieuafspraken.

Het vinden van oplossingen 'wordt deels doorgeschoven naar andere overheden of naar de toekomst'. Schultz wil namelijk dat lagere overheden meer te zeggen krijgen over de ruimtelijke ordening. Het echter nog 'onzeker' hoe zij daarmee zullen omgaan, aldus de commissie.

De commissie wil dat de minister eerst met aanvullende informatie komt, voordat de structuurvisie definitief kan worden vastgesteld.