BODEGRAVEN - Van zaterdag 15 tot en met zondag 23 oktober voert ProRail een ingrijpende spoorvernieuwing uit in Bodegraven. Voor de ondergrondverbetering zal een werktrein van 1,2 kilometer worden ingezet.
Deze grootste trein van Europa is voor het eerst in Nederland aan het werk. Deze verbetering zorgt voor een stabiel spoor en comfortabel vervoer. Vanwege deze werkzaamheden rijden er negen dagen geen treinen maar bussen tussen Alphen aan den Rijn - Woerden - Bodegraven.
Deze werkzaamheden zijn een onderdeel van de totale spoorverbetering op het traject Alphen aan den Rijn - Woerden. Voor een goed resultaat worden zes veeonderdoorgangen weggehaald, drie wateronderdoorgangen op essentiële plekken teruggebouwd en nieuw spoor aangelegd.
Grootste spoormachine van Europa
ProRail past een duurzame en structurele oplossing toe om de zachte veengrond die kenmerkend is voor Bodegraven, te verstevigen. Bij de grondverbetering zet ProRail voor het eerst in Nederland de grootste spoormachine van Europa in.
Deze Oostenrijkse spoormachine met een lengte van ruim een kilometer tilt het spoor op, graaft de grond af en stort een speciale laag grond terug die verzakking tegengaat. De grondverbetering vindt plaats over een afstand van 1000 meter.
Station en overweg Oud Bodegraafseweg afgesloten
Tegelijkertijd werkt ProRail op station Bodegraven. Het spoor en de wissels op het station en de overweg Oud Bodegraafseweg worden compleet vernieuwd.
Het station én de overweg zijn daarom tijdens de herfstvakantie afgesloten. Al het verkeer wordt omgeleid. De werkzaamheden worden uitgevoerd in de herfstvakantie omdat er dan minder reizigers zijn.
Primeur voor Nederland
De duurzame methode voor ondergrondverbetering wordt in Duitsland en Oostenrijk al toegepast en is voor Nederland een primeur. Na Bodegraven gaat de machine direct weer op transport naar het buitenland. Belangstellenden waaronder bewoners kunnen de machine op vrijdag 21 oktober aan het werk zien.
© Nationale Bouwgids