Normal_2543

AMSTERDAM (ANP) - De hoofdentree van het Centraal Station in Amsterdam ging in 2004 aanvankelijk voor drie jaar dicht. Woensdag, ruim zeven jaar later, gaan de deuren aan de voorkant weer open voor de honderdduizenden reizigers.

De deuren gaan overigens „provisorisch open", want de werkzaamheden aan de monumentale voorgevel van het stationsgebouw zijn nog niet afgerond. „We openen eerst drie van de vijf deuren", zegt Arie van Wijngaarden, gebiedsregisseur van het Stationseiland.

Belangrijkste oorzaak van de vertraging is volgens hem de aanleg van de Noord/Zuidlijn, de metro die Amsterdam-Noord naar verwachting in 2017 met de Zuidas zal verbinden. „We hebben een aantal hobbels gehad op technisch, procedureel en financieel gebied.

Die moesten allemaal worden overwonnen", aldus Van Wijngaarden. De aanleg van de metrotunnel onder het historische stationsgebouw uit 1889 is een zeer ingewikkelde operatie.

Het Centraal Station is gebouwd op duizenden houten palen. De bouwers hebben een flink deel hiervan vervangen door stalen funderingspalen. Een speciaal gemaakte betonconstructie moet het gewicht van het gebouw boven de metrotunnel dragen.

„Het is een ingewikkeld openbaarvervoersknooppunt, een van de grootste van Nederland, waar heel veel projecten van elkaar afhankelijk zijn", aldus de gebiedsregisseur.

Bovendien is het stationsgebouw een Rijksmonument, waardoor er volgens hem zeer zorgvuldig te werk wordt gegaan. „Over ieder schroefje dat je anders plaatst, moet worden nagedacht en gesproken."

Tegelijk met de aanleg van de Noord/Zuidlijn ondergaat het hele gebied rond het station een metamorfose. Zo geeft onder meer een nieuwe hal onder de grond straks toegang tot de metro's. Aan de achterkant van CS is een nieuw busstation, waarvan de overkapping grotendeels klaar is.

De werkzaamheden hiervoor worden volgens Van Wijngaarden in 2015 volledig afgerond. Ook komt er aan die kant een autotunnel. Op de planning staan daarnaast nog onder meer de verdere inrichting van het stationsgebouw en het restaureren van de centrale hal naar het oorspronkelijke ontwerp van de architect Pierre Cuypers. Ook komt er een fietsers- en voetgangerstunnel onder het station door.

In de tussentijd mogen de ongeveer 260.000 mensen die het station dagelijks aandoen niet te veel hinder ondervinden van de werkzaamheden. Volgens Van Wijngaarden is het daarom goed dat de hoofdentree weer opengaat. „Doordat het bouwterrein kleiner wordt, hebben we meer ruimte voor de reizigers."