Normal_2803

AMSTERDAM - Strukton met het project Noord/Zuidlijn en Zinkende Tunnels: Wat het afzinken zo fascinerend maakt is dat na een zeer gedegen voorbereiding een operatie werd gestart met zeer gedreven mensen.

Dit team had als doel het tunnelelement binnen de toleranties veilig af te zinken. Tot half oktober konden projectteams die dit jaar een Infra (deel)project hebben opgeleverd meedingen naar de titel 'Infra-Projectteam van het jaar 2011'.

De vakkundige jury heeft alle inzendingen beoordeeld op onder andere de onderlinge samenwerking en de behaalde doelen. De drie genomineerde teams waren:

Spoortunnel Rijbaan Alpha
Het project Versterking Spoortunnel Rijbaan A komt voort uit het geschikt maken van de bestaande infrastructuur van Schiphol voor gebruik door nieuwe generatie vliegtuigen.

Een belangrijk onderdeel daarvan is het toetsen van alle vliegtuigbereden kunstwerken. Omdat het onderhoud van de rijbaan in het vroege voorjaar was gepland, moest dit project meelopen.

Speling was er niet (hooguit een week), omdat daarna de Schiphol-oost baan uit bedrijf zou gaan voor groot onderhoud.
En omdat de operatie elke dag, 365 dagen per jaar, moet blijven draaien, was aansturing buitengewoon belangrijk.

De Haak Leeuwarden
De Haak om Leeuwarden is een nieuwe autoweg die aangelegd wordt en de ontbrekende schakel rond Leeuwarden vormt. Deze verbinding wordt aangelegd om het doorgaande verkeer rond Leeuwarden te faciliteren, de ontsluiting van Leeuwarden aan te passen en om de ruimtelijke ontwikkeling van Leeuwarden te stimuleren.

De Haak vormt daarnaast een onderdeel van het programma bereikbaarheid Leeuwarden. Een totaalpakket met infrastructurele maatregelen om de stad in de toekomst goed bereikbaar te houden en om ook in de toekomst werk te genereren.

De Noord/Zuidlijn en zinkende tunnels
Dit winnende project betreft een tunnel van 20 miljoen kilo!  De jury achtte de nominatie zeer verantwoord. Er werd binnen het team gewerkt met passie binnen een fixed price en in een harmonisch team van slechts tien verantwoordelijken.

In dat team zijn werkvoorbereiding en engineering vertegenwoordigd. De invloed van het monumentale pand Centraal Station Amsterdam gaf het project een bijzondere dimensie.

Jury- en publieksprijs
Op donderdag 10 november maakte de vakjury de winnaar bekend tijdens het avondprogramma van het i-Maintain NVDO Infra congres dat werd gehouden in Bouw & Infrapark te Harderwijk.

Gedurende deze avond kreeg ook het publiek de kans om een oordeel te vormen over de inzendingen. De drie teams gaven elk een presentatie waarna het publiek kon stemmen voor de publieksprijs.

Zowel de vakjury als het publiek kozen het projectteam achter de Noord/Zuidlijn en de Zinkende Tunnels als Infra Projectteam 2011;
Het team dat met gemeende, diepe en grote trots erin is geslaagd dat bij risico's de opdrachtgever bepaalt!

Prijzen
Het team dat door de vakjury als winnaar werd aangewezen ontving naast een wisseltrofee een geldprijs van 2000,- euro. Tevens mogen zij gratis deelnemen aan de HBO opleiding Praktijkgericht Risicomanagement voor beheer en onderhoud van de NVDO. De winnaar van de publieksprijs ontving een geldprijs van 500,- euro en een uitgebreid interview in het vakblad iMaintain.

© Nationale Bouwgids