Normal_2974

DEN HAAG (Novum) - Het is niet de bedoeling geweest om mist te creëren rond de ware kosten van de deal met de NS over de hogesnelheidslijn (hsl). Dat zei minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) woensdag tijdens de behandeling van haar begroting.

De bewindsvrouw maakte vrijdag bekend dat de NS het recht krijgt om over de hsl te rijden. Daarmee wordt een faillissement afgewend van exploitant HSA, dat bestaat uit de NS en KLM.

Dat consortium verkeert in grote financiële problemen, doordat HSA destijds veel te veel geld heeft geboden om de lijn te mogen uitbaten. Een faillissement zou de staat maximaal 2,4 miljard euro hebben gekost.

Met name D66'er Kees Verhoeven verwijt de minister dat ze onduidelijk is geweest over de kosten die zijn gemoeid met de deal. Tijdens de persconferentie vrijdag had de bewindsvrouw alleen van het verlies van 390 miljoen dat op haar eigen begroting terecht komt, terwijl het ministerie van Financiën ook nog tweehonderd miljoen bijdraagt.

Op het verspreide persbericht ontbreekt de bijdrage van Financiën. Bovendien wordt vierhonderd miljoen euro aan toekomstige inkomsten ingeboekt. In totaal gaat het dus om één miljard euro, concludeerde Verhoeven, die de minister een handboek voor transparantie overheidscommunicatie overhandigde.

"Ik hoop echt dat de minister dit voor de allerlaatste keer heeft gedaan." Schultz sprak tegen dat ze verwarring heeft geschapen. "Ik heb er geen enkele baat bij om die mist te scheppen."

Tijdens de persconferentie heeft ze slechts geantwoord op vragen van journalisten over de gevolgen voor haar begroting, stelde ze. Ook verwees ze naar de brief aan de Kamer, waarin alle bedragen zijn vermeld.

De lijn kost de belastingbetaler 590 miljoen euro, zei ze. De vierhonderd miljoen aan toekomstige inkomsten kunnen niet worden meegerekend, omdat dat geen uitgaven zijn, aldus de bewindsvrouw.