UTRECHT – Heijmans Wegen, BAM Wegen en KWS Infra zijn een branchebreed initiatief gestart ter verduurzaming van asfaltproductie in Nederland.
Gezamenlijk streven zij naar de invoering van een energielabel voor asfaltcentrales om de milieuprestaties in de wegenbouw inzichtelijk en vergelijkbaar te maken.
De benodigde methodiek zal medio 2012 volledig zijn uitgewerkt, waarna het energielabel in de praktijk wordt toegepast. Vanaf dat moment zullen ook de effecten van het Energielabel Asfaltcentrales meetbaar zijn.
Waarom een energielabel?
De drie wegenbouwbedrijven voeren elk al jaren een CO2-reductieprogramma uit voor hun eigen bedrijfsvoering. Het initiatief voor een gezamenlijk energielabel is voortgekomen uit het besef dat asfaltcentrales een belangrijke schakel vormen in verduurzaming van de wegenbouw en de overtuiging dat er voldoende mogelijkheden zijn om het energieverbruik ervan te verlagen.
Bij de aanleg van een weg is asfaltproductie verantwoordelijk voor circa 25% van de totale CO2-uitstoot. Diverse maatregelen kunnen het energieverbruik substantieel verlagen, zoals lagere productietemperaturen, efficiëntere productiemethoden, nieuwe asfaltmengsels en verbetering van de algehele kwaliteit van de centrales.
Om de effecten inzichtelijk te maken hebben de drie wegenbouwers besloten een methode te ontwikkelen om alle maatregelen ten behoeve van energiereductie in kaart te brengen. Het streven naar zichtbaarheid en transparantie heeft zich vertaald in het initiatief om asfaltcentrales ook van een energielabel te voorzien, zodat deze - net zoals diverse consumentenproducten - op basis van duurzaamheidprestaties kunnen worden vergeleken.
Grote belangstelling
Heijmans Wegen, BAM Wegen en KWS Infra hebben het initiatief tijdens het programma Duurzaam Avontuur van Rijkswaterstaat in 2010 geïntroduceerd en regelmatig contact gehouden over de ontwikkelingen.
Na de uitwerking is het eindresultaat recentelijk gepresenteerd aan Rijkswaterstaat (DI) die aangaf dit initiatief te omarmen en partijen vroeg dit verder uit te dragen.
Tijdens het ontwikkelingsproces is er ook gesproken met certificerende instanties, waaronder KIWA, om te zien of het energielabel ‘verifieerbaar en certificeerbaar’ is. KIWA erkent de toegevoegde waarde van een energielabel en ziet geen belemmeringen voor de invoering ervan. Tot slot is ook Bouwend Nederland op de hoogte gebracht van het initiatief.
Toepassing
Het Energielabel Asfaltcentrales kan onderdeel worden van een beloningsstructuur in DuboCalc in de vorm van een MKI-score. Ook wordt onderzocht of het label deel kan uitmaken van een te sluiten Green Deal voor Asfalt.
© Nationale Bouwgids