'S-GRAVELAND - Maar liefst 79% van de omwonenden maakt zich grote zorgen over de kwaliteit van hun leefomgeving door onder meer de plannen voor een nieuwe snelweg en tunnel onder de Nieuwe Waterweg in de regio Rijnmond.
Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van Natuurmonumenten. De meeste zorgen maken de respondenten zich over de aanleg van weer een nieuwe snelweg, het toenemend verkeer, de luchtverontreiniging en de afname van groen en natuur in hun omgeving.
Dr. Agnes van den Berg, omgevingspsycholoog bij Alterra, onderdeel van Wageningen UR: "Deze resultaten bevestigen de grote betekenis van groen en natuur voor mensen."
"We weten al heel lang dat groen de gezondheid bevordert en essentieel is voor de kwaliteit van de leefomgeving, ik ben verbijsterd dat de impact van de snelwegverbindingen op de kwaliteit van de leefomgeving niet al veel eerder in de besluitvorming is meegenomen."
Begin december beslist minister Schultz van Haegen over de plannen voor een nieuw stuk snelweg als verbinding tussen de noord- en zuidoever van de Rotterdamse haven. Zij kiest dan uit twee varianten, de Blankenburgtunnel of de Oranjetunnel. Uit het onderzoek blijkt dat 67% van de respondenten een voorkeur heeft voor de Oranjetunnel, slechts 18% geeft de voorkeur aan de Blankenburgtunnel.
Leefbaarheid
Suzanne Klaassen, campagneleider Natuurmonumenten: "De keuze tussen de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel lijkt zich te beperken tot de verkeerscijfers. Wat de mensen ervan vinden wordt snel aan de kant gezet, omdat het verkeer door moet rijden."
"Bij een goede afweging hoort ook het belang van mensen en de natuur meegenomen te worden. De resultaten uit dit onderzoek geven een representatief beeld van de impact die zulke plannen hebben op de mensen die er wonen."
"Maar liefst 92% van de mensen vindt dat een goede economie niet zonder natuur- en recreatiegebieden kan. En 88% vindt dat de overheid moet kiezen voor een snelwegvariant waarbij natuur en landschap ontzien worden, ook als dat meer geld kost. Het wordt hoog tijd dat ook deze argumenten mee worden gewogen in de besluitvorming over de tunnels."
97% hecht grote waarde aan nabijheid groen en natuur
Opvallend is dat vrijwel alle respondenten (97%) het belangrijk vindt dat er voldoende en goed bereikbaar groen op korte afstand aanwezig is. Dr. Agnes van den Berg: "Deze reactie is heel herkenbaar. Groen is één van de meest gewaardeerde kwaliteiten in de leefomgeving. De aanwezigheid van groen bevordert de gezondheid, vermindert stress, en stimuleert sociale contacten en een gezonde, actieve leefstijl."
"Het stimuleert kinderen om meer buiten te spelen en bevordert daarmee hun ontwikkeling. Helaas zijn ongerepte groene gebieden zoals Midden-Delfland steeds schaarser in een dichtbevolkt land als Nederland. Daardoor worden deze gebieden extra gewaardeerd en maximaal benut om te fietsen, rennen en te varen -zolang het nog kan."
50% wil best langere reistijd om Midden-Delfland te behouden
Tekenend voor de reacties van de omwonenden is ook dat hoewel voor 37% de Blankenburgtunnel de snelste variant zou zijn, toch 58% van deze groep de voorkeur geeft aan de Oranjetunnel. Bovendien geeft de helft van alle respondenten (50%) aan bereid zijn langere reistijd te accepteren als Midden-Delfland behouden blijft.
Besluitvorming
Suzanne Klaassen, Natuurmonumenten:"Het wordt de komende weken spannend. Begin december maakt minister Schultz bekend welke variant haar voorkeur heeft. Op 12 december spreekt zij hierover met de Tweede Kamer."
"Wij gaan er van uit dat zowel Schultz als de Kamer bij hun afwegingen ook kijkt naar de leefbaarheid van de omwonenden. Uiteindelijk moeten we allemaal met elkaar wonen in dit land waarin zowel ruimte moet zijn voor economie, maar ook voor mens en natuur."
Blankenburg- of Oranjetunnel
Om de verkeersproblemen ten westen van Rotterdam op te lossen, wil de overheid een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15. Dat wordt een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk snelweg.
Op dit moment liggen er twee mogelijke opties: de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. De Blankenburgtunnel is door het zuidelijk deel van Midden-Delfland gepland, de laatste groene oase tussen Rotterdam, Den Haag en Delft.
Een bijzonder gebied en een prachtig landschap met grote cultuurhistorische waarde. De Oranjetunnel, 8 kilometer westelijker, is daarentegen veel beter in te passen. Natuurmonumenten zet zich in voor het behoud van een mooi Midden-Delfland en wil daarom de aanleg van de Blankenburgtunnel voorkomen.
TNS NIPO onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van Nederlanders van 18 jaar en ouder, woonachtig in de gemeenten Maassluis, Midden-Delfland, Schiedam en Vlaardingen. In totaal hebben 614 respondenten deelgenomen aan het onderzoek.
De resultaten zijn herwogen naar geslacht, leeftijd en de verhouding van de gemeenten. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van vrijdag 11 tot en met dinsdag 15 november 2011.
© Nationale Bouwgids