Normal_3512

DEN HAAG (Novum) - Minister van Infrastructuur Melanie Schultz, de NS en spoorbeheerder Prorail negeren aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om het spoor veiliger te maken. Dat concludeert de Volkskrant donderdag uit een rondgang langs betrokkenen.

De onderzoeksraad bracht begin vorig jaar een rapport uit over treinen die door rood licht rijden. Dat gebeurt nog steeds. Als verweer stellen de betrokken partijen steeds dat er een nieuw Europees veiligheidssysteem in aantocht is, maar het is niet duidelijk wanneer welke plekken van dit ERTMS-veiligheidssysteem worden voorzien.

De raad eiste daarom 'gezamenlijke, adequate actie'. Ook zou één partij, Prorail, hoofdverantwoordelijk moeten worden voor de veiligheid. De belangrijkste maatregelen zouden binnen een jaar moeten worden genomen. Dat jaar is nu bijna voorbij, maar de aanbevelingen zijn volgens de krant nog niet uitgevoerd.

Zo zijn alle partijen volgens Prorail nog steeds samen verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Er is geen inventarisatie gemaakt van de plekken die van ERTMS worden voorzien. Evenmin is bekend wanneer dat gebeurd.

De Tweede Kamer is bezig met een onderzoek naar de situatie rond het spoor. Volgende maand brengt de commissie-Kuijken een rapport uit. Uit de hoorzittingen bleek volgens de krant al dat de coördinatie nog steeds problematisch is. Zo voorziet Prorail de nieuwe Hanzelijn wel van ERTMS, maar het lijkt er niet op dat de NS de treinen met dit systeem gaat uitrusten, aldus de krant.