AMSTERDAM (Novum) - De boorders van de Noord/Zuidlijn hebben dinsdagnacht met tunnelboormachine Victoria de Amsterdamse grond ingegaan. Dat meldt de gemeente Amsterdam woensdag.
De boor moest eerst door een speciale betonnen startconstructie van een paar meter dik, wat een paar dagen kost. "Zo'n constructie is nodig, omdat anders lekkage ontstaat. De druk van het grondwater is gigantisch. Dat blok zorgt ervoor dat je op een stabiele manier kun beginnen met boren."
De Victoria boort inmiddels in de grond onder het Scheldeplein. De komende maanden boort de machine de oostelijke tunnelbuis richting station Ceintuurbaan, waar de boorders naar verwachting eind maart aankomen. Het station is de eerste tussenstop op de 2850 meter lange tocht naar het Rokin.
Eerder bereikte boormachine Molly het toekomstige station aan de Vijzelgracht. Molly maakte de westelijke buis en startte in mei vorig jaar met de graafwerkzaamheden vanaf het Scheldeplein en bereikte in juli het station bij de Ceintuurbaan. Vanaf daar legde de boor het traject van 545 meter af naar de Vijzelgracht.
Victoria maakt de oostelijke buis en maakt de hogere buis van de boven elkaar liggende buizen tussen de Ceintuurbaan en de Vijzelgracht. Als Victoria bij de Vijzelgracht is aangekomen, gaat Molly als eerste door naar het Rokin.