Normal_3549

EEFDE (Novum) - De economische schade door de kapotte sluis in het Twentekanaal bij Eefde loopt in de miljoenen. Dat blijkt uit een rondgang onder verschillende belanghebbende partijen.

Een deur van de sluis stortte maandagnacht naar beneden. Sindsdien kan geen schip het Twentekanaal meer uit. Het Twentekanaal is voor heel veel bedrijven in het gebied van levensbelang, legt projectmanager van Rijkswaterstaat Arnoud van der Valk uit.

Het kanaal is echter doodlopend voor vrachtschepen, die voorbij de sluis bij Eefde alleen de IJssel op kunnen richting bijvoorbeeld Rotterdam. Vanwege het belang van het kanaal onderzocht Rijkswaterstaat al of de aanleg van een tweede sluiskolk noodzakelijk is.

Per jaar passeren vijftienduizend schepen de sluis in Eefde met ongeveer zes miljoen ton lading aan boord. Vanuit Lochem wordt veel veevoer via het water vervoerd, vanuit Almelo veel staal.

Dit soort bulk- en stukgoed kan volgens Van der Valk niet gemakkelijk worden overgeladen en vervoerd via de weg. Deze bedrijven ondervinden dan ook de meeste hinder van de stremming.

De belangrijkste haven aan het kanaal is bedrijvenpark Twentekanaal in Hengelo. De totale schade voor alleen al dit gebied gaat oplopen tot vijf miljoen euro, blijkt uit een inventarisatie door de belangenvereniging van het gebied.

De kosten zitten onder meer in het inzetten van vrachtwagens. In Hengelo is een grote containerterminal gevestigd die de containers momenteel op vrachtwagens zet. De belangenvereniging uit Hengelo gaat ervan uit dat de stremming van de sluis volgende week is opgelost.

Eerder vrijdag berichtte Rijkswaterstaat dat de schade aan de deur lijkt mee te vallen. Het schip dat vastzat kon vrijdagmiddag uit de sluis worden gehaald.

Hoelang de stremming nog gaat duren is echter nog onduidelijk. Mocht de stremming langer duren, dan kan de schade nog verder oplopen. De belangenvereniging van bedrijvenpark Twentekanaal onderzoekt of het mogelijk is de schade te verhalen.