UTRECHT - Spoorinfrastructuurbeheerde ProRail en de aannemer hebben besloten de werkzaamheden op station Zwolle opnieuw in te plannen. De huidige werkplanning kan niet binnen budget worden uitgevoerd. Daarom stelt ProRail prioriteiten en wordt werk over een langere periode verdeeld.
Om te zorgen dat de Hanzelijn eind 2012 open kan, wordt allereerst het vierde perron afgebouwd. De buitendienststelling van deze zomer gaat in de huidige vorm niet door. Samen met vervoerders en reizigersorganisaties wordt opnieuw naar de buitendienststellingen gekeken.
Vervoerders en reizigersorganisaties
Reizigers krijgen gedurende de verbouwing van station Zwolle nog wel te maken met een aantal kleinere buitendienststellingen dit jaar. De exacte uitwerking daarvan is nu onderwerp van onderzoek. Nieuw in te plannen werkzaamheden zijn bijvoorbeeld ook de verdere bouw van de perrontunnel en de aanpassingen aan het spoor.
Bij het opstellen van de nieuwe werkplanning betrekt ProRail vanzelfsprekend de vervoerders, maar ook reizigersorganisaties om de hinder voor de reiziger zoveel als mogelijk te beperken.
Kosten
Om de kosten beter te beheersen prioriteren ProRail en de aannemer de bouwwerkzaamheden opnieuw en wordt het werk over een langere periode uitgesmeerd. Uitgangspunt bij de nieuwe werkplanning is dat de meest urgente werkzaamheden als eerste worden uitgevoerd. De opening van de Hanzelijn staat daarbij voorop.
Nieuwe inzichten
ProRail en de aannemer kijken continu naar de beheersing van de risico's in de werkplanning en kosten van de werkzaamheden van de verbouwing van station Zwolle.
De afgelopen weken hebben aannemer en ProRail helaas geconstateerd dat de werkzaamheden volgens de huidige werkplanning niet binnen budget uitgevoerd kunnen worden. Doorgaan op de huidige voet zou financieel onverantwoord zijn.
© Nationale Bouwgids