ROTTERDAM / ARNHEM - Zaterdag 28 januari protesteren natuur-, milieu- en bewonersorganisaties, zowel aan het begin als aan het eind van de A15, met fakkeltochten tegen voorgenomen grootschalige infraprojecten van minister Schultz van Haegen.
De fakkeltocht bij Vlaardingen, ter hoogte van het begin van de A15, is een 'laatste' protest tegen de plannen voor de Blankenburgtunnel en zesbaanssnelweg door Midden-Delfland.
Donderdag 2 februari gaat de Tweede Kamer hierover met de minister in debat. De fakkeltochten in Gelderland, einde A15 aan weerszijden van het Pannerdensch Kanaal, zijn een protest tegen het standpunt van minister Schultz voor doortrekking van de A15.
Blankenburg- of Oranjetunnel
Om de verkeersproblemen ten westen van Rotterdam op te lossen, wil het Rijk een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15. Dat wordt een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk snelweg. Op dit moment liggen er twee mogelijke opties: de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel.
De Blankenburgtunnel is door het zuidelijk deel van Midden-Delfland gepland, de laatste groene oase tussen Rotterdam, Den Haag en Delft. Een bijzonder gebied en een prachtig landschap met grote cultuurhistorische waarde. De Oranjetunnel, 8 kilometer westelijker, is veel beter in te passen en brengt veel minder schade aan leefomgeving en natuur.
Verzet tegen Blankenburgtunnel groot
De minister koos voor de Blankenburgtunnel, maar ondervindt daarbij een zeer kritische Tweede Kamer. Op 2 februari gaat minister Schultz in debat met de Kamer.
Vooruitlopend op dit debat willen bewoners-, natuur- en milieuorganisaties nog een keer met een vlammend protest duidelijk maken dat het recreatiegebied van Midden-Delfland in de overvolle verstedelijkte en zwaar geïndustrialiseerde regio onmisbaar is voor de leefkwaliteit en ontspanning voor tienduizenden bewoners.
Meerdere regionale en lokale organisaties uit de sport- en recreatiewereld hebben toegezegd hun achterban te mobiliseren.
Budget
Minister Schultz bracht op 16 januari haar standpunt naar buiten. Zij kiest voor een doortrekking met brug en slechts voor een klein deel een half verdiepte ligging. Volgens de minister past het doortrekkingsalternatief, dat in de regio op echt draagvlak kan rekenen, niet binnen het beschikbare budget.
Maar een expertgroep, bestaande uit negen deskundigen op het gebied van bruggen- en tunnelbouw, heeft in een 'tegenbegroting' aangetoond dat zo'n alternatief wel binnen dit budget kan worden gerealiseerd.
© Nationale Bouwgids