BREDA - De bouw van het nieuwe HSL-station Breda gaat van start. NS, ProRail en gemeente Breda hebben hiervoor definitief het contract gegund aan de combinatie Ballast Nedam/Hurks.
Nog deze maand start de aannemer met de voorbereidende werkzaamheden van de bouw die duurt tot medio 2015. Het nieuwe station is een uniek project waarbij reizen, wonen, werken en winkelen op een moderne en comfortabele manier zijn geïntegreerd.
Het project is daarmee veel méér dan een station. Het nieuwe gebouw is toegerust op de groeiende reizigersstroom en wordt een zeer comfortabele opstapplaats naar Schiphol, België en Frankrijk.
Breda Centraal brengt mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn. Het nieuwe Station Breda is het vliegwiel voor de gebiedsontwikkeling van Via Breda: de transformatie van de Bredase spoorzone.
Een gebied van ongeveer 100 hectare, direct grenzend aan de historische Bredase binnenstad, transformeert van grootschalige industriecomplexen naar een compleet nieuw stadsdeel; "een extra stad, naast de historische stad".
Voorzieningen
Het nieuwe station telt zes sporen en drie perrons, waar zestien treinen per uur kunnen stoppen. Als enige Brabantse stad met een rechtstreekse shuttleaansluiting op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Parijs is Breda letterlijk ‘dé Poort van Brabant’.
Binnen één uur staat de reiziger op Schiphol, in iets meer dan 1 uur op de Dam in Amsterdam en in nog geen half uur kan hij vanuit Breda in de hogesnelheidstrein zitten, op weg naar Parijs.
Het nieuwe busperron biedt ruimte aan twintig bussen die goed aansluiten op de treindiensten. In en rond het station is plaats voor meer dan 4000 fietsen en op het dak kunnen 720 auto’s parkeren.
De Noord- en Zuidkant van het station worden met elkaar verbonden door een brede, ruime ondergrondse passage met winkels. Aan de voor- en achterkant komen overzichtelijke pleinen met brede wegen die zorgen voor een goede bereikbaarheid.
Daarnaast komen in het stationsgebouw woningen en kantoren waar onder andere de Belastingdienst gevestigd gaat worden.
Start werkzaamheden
Het project is definitief gegund aan de combinatie Ballast Nedam/Hurks na het doorlopen van een Europese aanbestedingsprocedure waarbij deze partij de economisch meest voordelige aanbieding heeft gedaan.
Het contract bestaat uit een bestek met een waarde van ruim 130 miljoen euro. Als eerste start de aannemer nu met bouwkundige opnames van de woningen in de omgeving van het station, het inrichten van het bouwterrein en het plaatsen van hekken eromheen en het verplaatsen van het parkeerterrein en de fietsenstalling aan de noordkant van het station.
Samenwerking
Het project Breda Centraal is een samenwerkingsproject tussen NS, Gemeente Breda en ProRail,het ministerie van Infrastructuur & Milieu (voorheen VROM en V en W), alsmede de provincie Noord-Brabant zijn belangrijke medefinanciers van dit project. Het ontwerp voor het nieuwe station is van architectenbureau Koen van Velsen.
© Nationale Bouwgids