DEN HAAG - Onder de noemer "Blankenburgtunnel: weggegooid geld" organiseren natuur- en milieuorganisaties a.s dinsdag een protestactie tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel.
Die dag gaat de Tweede Kamer in debat met minister Schultz van Haegen over de Blankenburgtunnel. Voorafgaand aan dat debat zullen 'minister-president Mark Rutte en minister Melanie Schultz' ruim 1 miljard euro in deze heilloze tunnel gooien.
Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie: "De Blankenburgtunnel is een peperduur plan dat zowel verkeerskundig als wat rentabiliteit betreft een infrastructureel fiasco wordt, weggegooid geld dus. In deze tijden van bezuinigingen is dat wat ons betreft onverantwoord."
Doodsteek voor groene long Rotterdam en Den Haag
Teo Wams, directeur Natuurmonumenten: "De Blankenburgtunnel is een aderlating voor het eeuwenoude polderlandschap tussen Rotterdam en Den Haag, Midden-Delfland. Dat wordt nu ook bevestigd door de nieuwste onderzoeksresultaten van de minister."
"Zo blijkt dat de Blankenburgtunnel zeer grote negatieve effecten heeft op juist die dier- en plantensoorten waar het toch al het slechtst mee gaat in ons land. Je kunt maar één keer zo'n uniek gebied kapotmaken."
"De groene oase Midden-Delfland is van onschatbare waarde in een regio waar het groentekort het hoogste van het land is. Daar leg je geen nieuwe zesbaanssnelweg door aan. Dat willen wij de Tweede Kamer met onze actie op het hart drukken."
'Rutte en Schultz aan de haal met ruim 1 miljard'
Op dinsdag 13 maart om half vier gooien 'minister-president Rutte en minister Schultz' ruim 1 miljard in de heilloze tunnelmond van de Blankenburgtunnel. Tijdens de actie zullen een aantal Tweede Kamerleden aanwezig zijn van de commissie Infrastructuur en Milieu.
Campagneleider verkeer Ivo Stumpe van Milieudefensie en directeur Natuurmonumenten Teo Wams zullen mede namens Actiecomité Blankenburgtunnel Nee, Milieufederatie Zuid-Holland en Groeiend Verzet, de Kamerleden aanspreken op hun verantwoordelijkheid bij het debat.
Nieuwe Westelijke Oeververbinding
Er zijn allerlei infrastructurele en verkeerskundige oplossingen bedacht voor de verkeersproblemen in de regio Rotterdam. Het Rijk wil een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15 in de vorm van een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk snelweg.
De Blankenburgtunnel, één optie, is een hele dure maatregel die verkeerskundig weinig meer kán zijn dan een verdubbeling van de Beneluxtunnel. Maar vanwege de tol en de files op het Kethelplein scoort hij ook daar onvoldoende.
Er zijn betere manieren om de haven te ontsluiten en betere manieren om files te bestrijden. Volgens de organisaties moet er in de discussie rond de Nieuwe Westelijke Oeververbinding breder gekeken worden naar oplossingen voor verkeersproblemen.
© Nationale Bouwgids