UTRECHT - De nieuwe perronkap boven spoor 5 en 7 is klaar. Intercity's richting Amsterdam/Alkmaar en Schiphol stoppen vanaf 11 juni weer op dit spoor. De nieuwe perronkap heeft zonnecellen die een deel van de energie leveren voor de verlichting, roltrappen en liften op het station.
ProRail en Strukton werken vanaf 2010 aan de vervanging van de perronkappen op Utrecht Centraal. De sporen 8/9 en 11/12 hebben ook een perronkap met zonnecellen. De perronkap op spoor 5/7 is de laatste nieuwe perronkap met zonnecelllen. Op de eerste twee perrons van station Utrecht Centraal komen ook nieuwe kappen, maar zonder zonnecellen omdat de lichtopbrengst daar te gering is.
Bouwen met de winkel open
Door de beperkte ruimte op de perrons was slim werken een vereiste. Tijdens de bouw stond voorop dat het treinverkeer door kon blijven gaan. Naast de nieuwe perronkap worden de perrons voorzien van nieuwe liften en trappen.
Zonnecellen
De nieuwe perronkappen zijn gemaakt van staal en lichtdoorlatend gebogen glas met daarin zonnecellen verwerkt. De nieuwe perronkappen hebben zonnecellen die mede energie leveren voor de verlichting, roltrappen en liften op het station.
De zonnecellen zijn mede mogelijk zijn gemaakt door een subsidie van Interreg. Interreg is een Europese subsidieregeling, waarbinnen partijen uit meerdere landen samenwerken in projecten op het terrein van duurzame ruimtelijke en regionale ontwikkeling. Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk en Nederland werken in een samenwerkingsverband aan de ontwikkeling van duurzame stations.
OVT Utrecht Centraal
De vervanging van de kappen is onderdeel van de verbouwing van Utrecht Centraal tot openbaar vervoerterminal. Meer informatie over de verbouwing is te vinden op www.cu2030.nl/ovterminal en bij het Infocentrum Stationsgebied.
© Nationale Bouwgids / Isabella van der Donk