AMSTERDAM (Novum) - Het werk van Molly, een van de boormachines van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, zit erop. De machine voltooide dinsdagavond de zevende en een na laatste tunnel van de metrolijn toen ze aankwam op station Rokin, meldt de gemeente woensdag. Eind september wordt begonnen met het boren van de laatste tunnelbuis.
Molly begon haar laatste karwei eind juni en boorde zich uiteindelijk in 72 dagen een weg van station Vijzelgracht naar het Rokin, een afstand van 883 meter. Victoria, een van de andere machines, neemt de komende maanden het omgekeerde traject voor haar rekening. "Nog een keer alle hens aan dek", laat een woordvoerder weten.
Het traject is een van de moeilijkste stukken uit de lijn. De passage gaat vlak langs enkele monumentale panden en bevat bovendien de krapste bocht. In totaal is nu 86 procent van het boorwerk afgerond. De Noord/Zuidlijn moet in 2017 klaar zijn.
De aanleg van de metrolijn ging tot nu toe niet altijd voorspoedig. Zo ontstonden in 2008 problemen bij de aanleg van station Vijzelgracht toen diverse panden verzakten. De bouw lag daardoor ruim anderhalf jaar stil. De eerste metro's hadden oorspronkelijk al twee jaar geleden over de Noord/Zuidlijn moeten rijden.