DEN HAAG (Novum) - Treinen kunnen bij het remmen meer energie teruggeven aan de bovenleiding dan gedacht. De vervoersbedrijven NS en Veolia hebben nu met de overheid afgesproken om te onderzoeken hoe ze dit in de praktijk kunnen brengen. Dat kan tonnen aan CO2-besparing opleveren, maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu donderdag bekend.
De treinen van NS en Veolie leveren nu al energie die vrijkomt bij het remmen 'terug' aan de bovenleiding. De stroom kan dan worden hergebruikt door andere treinen, wat de NS een besparing van ongeveer zes procent aan elektriciteit per jaar oplevert. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid energie die terug de bovenleiding ingaat, fors kan worden verhoogd.
De NS en Veolia starten een proef op de Heuvellandlijn in Zuid-Limburg om te kijken of dit in de praktijk kan worden gebracht. Onderzocht wordt of treinen daar met andere instellingen kunnen rijden. Daarbij wordt ook bekeken of de 'remstroom' kan worden geleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. Nu profiteren alleen treinen die in de buurt rijden.
De verwachting is dat deze verbeteringen een jaarlijkse besparing kunnen opleveren van zeventig gigawattuur aan energie en een CO2-reductie van dertig kiloton, als het systeem in het hele land wordt ingevoerd.
De trein is nu al zo'n 75 procent schoner dan de gemiddelde reis per auto. De nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) is daarom te spreken over het voornemen. "Door dit soort maatregelen maken we de trein een nog schoner alternatief voor de auto en bouwen de groene voorsprong van de trein verder uit."