ALMERE (Novum) - Er komt voorlopig geen IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere. Eerst moeten in Almere ongeveer 25 duizend woningen zijn gebouwd ten opzichte van 2010, voordat wordt gekeken naar een nieuwe verbinding. Dat staat in de toekomstplannen voor het gebied Amsterdam-Almere-Markermeer, die minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag heeft gepresenteerd.
Als die woningen zijn verrezen, komt er een 'vervolgonderzoek naar verdere infrastructuurmaatregelen voor de ontsluiting van Almere Pampus'. "In dat vervolgonderzoek worden meerdere alternatieven voor de ontsluiting meegenomen, met en zonder IJmeerverbinding."
Het is de bedoeling dat de komende jaren in totaal zestigduizend nieuwe woningen worden bijgebouwd. Almere stelde daarbij tot dusver een goede bereikbaarheid als harde voorwaarde voor de nieuwbouw.
De IJmeerverbinding is een terugkerend thema in Den Haag. Tijdens het vierde kabinet-Balkenende werd in 2009 besloten om pas in 2012 een besluit te nemen over de IJmeerverbinding. Toenmalig minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zei destijds dat een verbinding 'echt nog te duur' was.
Eind vorig jaar werd duidelijk dat de aanleg van een metro over het IJmeer naar Almere fors goedkoper is geworden. Een brug zou nu 1,9 miljard kosten, tegenover 4,55 in 2009. Een tunnelvariant kwam uit op 2,3 miljard euro, tegen de ruim vijf miljard euro die in 2009 was geraamd.
Niettemin wordt het besluit nu opnieuw vooruitgeschoven. In de ontwerprijksstructuurvisie wordt bewust gekozen voor een andere manier van gebiedsontwikkeling, stelt Schultz in een toelichting. Er is niet langer sprake van een blauwdruk, maar van een 'adaptieve aanpak'. De vraag naar woningen, bedrijfslocaties en mobiliteit bepaalt de ontwikkeling en het tempo.
Met deze aanpak is het mogelijk om rekening te houden met onzekerheden en verschillende toekomstscenario's. Het is niet nodig om nu al definitieve keuzes te maken voor de lange termijn. De IJmeerverbinding met een 'hoogstedelijke ontwikkeling' van Almere is daarbij de 'stip op de horizon'. Schultz noemt dit een voorbeeld voor gebiedsontwikkeling voor de toekomst.
Ondertussen worden wel al verschillende maatregelen genomen om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Er wordt ongeveer vier miljard euro geïnvesteerd in de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Ook gaat er 1,4 miljard euro naar het spoor tussen de nationale luchthaven en Almere.