Normal_strukton_damwaalkade_nijmegen-graven1

Na veertien maanden is de combinatie Reef Infra / Colijn klaar met de werkzaamheden aan de Waalkade in Nijmegen. De 660 meter lange damwand langs de Waalkade is vervangen, de kade is verhoogd om de steeds grotere schepen beter af te meren en de openbare ruimte is opnieuw ingericht. De komende periode worden er ter plaatse van de Auto Afzet Plaats nog enkele restwerkzaamheden afgerond. In juli kunnen de ruim 46.000 deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse de vernieuwde Waalkade weer bewandelen. Dit project is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Nijmegen.

De Waalkade weer klaar voor de toekomst
De oude 660 meter lange Waalkade tussen de spoorbrug en Grotestraat was dringend aan vervanging toe. De oude 12 meter lange damwandplanken zijn vervangen door nieuwe exemplaren van 26 meter lang en de complete verankering is vernieuwd. De kade zelf is ook opnieuw ingericht door onder andere het aanbrengen van een nieuwe boulevardstrook.
Met de aanpassingen is Nijmegen weer klaar voor de toekomst. De nieuwe Waalkade moet 100 jaar meekunnen en is bovendien berekend op de steeds grotere schepen op de Waal. De nieuwe kade is ook beter geschikt voor de aanleg van vracht- en cruiseschepen welke inmiddels vanaf maart dit jaar kunnen aanmeren.

Vondsten
Reef Infra en Colijn is sinds juni vorig jaar werkzaam geweest met de voorbereiding en de uitvoering van dit project. Tijdens de werkzaamheden is men allerlei restanten uit het verleden tegen gekomen, zoals kademuren uit de middeleeuwen, kademuren van de voormalige binnenhaven en fundamenten van een oude kraantoren uit de zestiende eeuw. De ontdekking van de oude kelders van de voormalige elektriciteitscentrale en de tramremise waren de grootste verassing. 

© Nationale Bouwgids