(Novum) - Zo'n dertig keer per dag probeert een te hoge vrachtwagen een tunnel in te rijden, waarna die in de meeste gevallen automatisch wordt afgesloten. Vooral bij de Velsertunnel (A22) en de Coentunnel (ringweg A10 bij Amsterdam) gaat het geregeld mis. Per jaar gaat het om elfduizend zogenoemde hoogtemeldingen, meldde Rijkswaterstaat na berichtgeving maandag in het AD.
Vaak krijgt de vrachtwagenbestuurder de melding al ver vóór de tunnel, waarna hij de tunnel nog kan vermijden door een andere route te kiezen, aldus een woordvoerster. Maar als het mis gaat, is de gemiddelde schade aan de tunnel 22 duizend euro en de economische schade door afsluitingen en files bedraagt zo'n 135 duizend euro.
Het lijkt erop dat chauffeurs denken dat hun vrachtwagen niet te hoog zal zijn, omdat bij het bepalen van de doorrijhoogte een veiligheidsmarge wordt aangehouden, zegt een deskundige van de TU Delft in de krant.