Op maandag 19 februari 2018 is de vernieuwende ITS-pilot voor fietsveiligheid van start gegaan in de gemeente Hardenberg. Voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland Bert Boerman en wethouder Jannes Janssen van de gemeente Hardenberg verrichtten de officiële starthandeling. Al fietsend hebben zij het systeem in werking gezet. Bert Boerman: “Bijzonder moment vandaag. Het ROV Oost-Nederland is, in samenwerking met de gemeente Hardenberg, de eerste initiatiefnemer in Nederland die met behulp van een ITS-toepassing het gedrag van de fietser probeert te beïnvloeden. Een mooie ontwikkeling binnen verkeersveiligheid.”
In Hardenberg ontmoeten fietsers groot landbouw- en vrachtverkeer elkaar op de Bruchterweg. Omdat een deel van de Bruchterweg een smal wegprofiel heeft, kan dit leiden tot een onveilig gevoel en verkeersonveilige situaties. De toepassing van ITS (Intelligent Transportssysteem) is een nieuwe oplossing om met slimme technieken de fietsveiligheid te verbeteren. De ITS-toepassing op deze locatie moet het gedrag van fietsende scholieren beïnvloeden zodat zij kiezen voor een veiligere fietsroute. Dit is een nabijgelegen fietsstraat die is aangelegd als veiliger route voor de scholieren.
Slimme technieken
De ITS-toepassing kan fietsers en zwaar- en groot verkeer van elkaar scheiden met informatieborden die door een intelligent systeem met geavanceerde detectie aangestuurd worden. Als blijkt dat groot verkeer en fietsers elkaar gaan tegenkomen op de Bruchterweg, slaat het systeem aan en ontvangen fietsers een waarschuwing en een advies dat ze beter de veiliger route kunnen kiezen. Oplichtende displays, bebording en LED-lampen in het wegdek leiden naar de gewenste route. Belangrijk voor deze ITS-toepassing zijn de thermische camera’s om fietsers en voertuigen te detecteren. Deze camera’s zijn nauwkeurig in staat zijn om groot verkeer, auto’s, individuele fietsers en groepen fietsers te onderscheiden.
Stimuleren ontwikkeling
Bert Boerman: “Voorheen waren Intelligente Transportsystemen vooral bedoeld om het rijcomfort en de bereikbaarheid te verbeteren, zoals het programma “Talking Traffic” waarin we als provincies en gemeenten samenwerken met Rijkswaterstaat. Binnen Talking Traffic wordt onder meer gewerkt aan nieuwe generaties verkeerslichten die voortdurend communiceren met voertuigen en fietsers om de doorstroming te verbeteren. Verder zien we ook steeds meer toepassingen die zich primair richten op verkeersveiligheid, zoals voetgangersdetectie en Intelligente Snelheids Adaptie (ISA) in auto’s. Deze ITS-toepassingen stimuleren en verkennen we graag vanuit de overheid. We hebben hoge verwachtingen van de positieve effecten van ITS-toepassingen om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat is ook hard nodig om de negatieve trend in de verkeersveiligheid weer om te buigen.”
Ontwikkeling en duur pilot
Het ROV Oost-Nederland heeft de pilot samen met de gemeente Hardenberg, aannemer Sysconnect en adviesbureau Keypoint ontwikkeld. Ook de samenleving in de gemeente Hardenberg, zoals scholen en de ondernemers in de transportbranche, zijn betrokken bij de pilot. De ITS-toepassing wordt ingezet tot het najaar van 2018 met tussentijdse metingen om de effecten zorgvuldig te monitoren. Aansluitend vindt er een evaluatie van het systeem plaats om te bepalen of deze systemen ook op andere locaties kunnen worden ingezet.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de aanpak van verkeersveiligheid in Oost-Nederland op www.rovoostnederland.nl.