Cees Poncin

De provincie wil de ruimte rondom stations beter benutten en werkt aan levendige stationsomgevingen waar mensen graag willen werken, wonen en recreëren.

Veel stationsomgevingen veranderen op dit moment. In een reeks van artikelen staat de ontwikkeling van steeds een ander stationsgebied binnen het programma ov-knooppunten centraal.

“Nee, dit is niet Wijks, echt niet, dit is gewoon grote-stads, alsof je in Amsterdam bent.” Marit van Duinen (24) is vol lof over Brafoer, het restaurant dat sinds afgelopen november op het stationsplein van Beverwijk staat. Haar moeder Coby (59), die er sinds de opening al 2 keer is geweest, heeft haar hiermee naartoe genomen: “Nu hoeven we niet meer steeds naar Heemskerk of Haarlem.”

Ontwikkeling stationsplein
Het restaurant is het voorlopige sluitstuk van de ontwikkeling van het stationsplein. De rangeerterreinen en het winderig busstation maakten plaats voor een bioscoop (2002), een nieuw stadhuis (2012) en een ondergrondse fietsenstalling (2015). Zo werd de verkeersweg met fietsenrekken op het maaiveld omgetoverd tot een nieuw stadsplein. Allemaal grote verbeteringen, maar het plein had meer leven en positieve reuring nodig en de vijver was nog een hang-out voor junks en alcoholisten. Het was Cees Poncin, een echte Beverwijkse horecaondernemer, die de potentie van het plein zag. Zes jaar geleden begon hij zijn plan voor een nieuw restaurant. “Het was complex, heel complex. De eigenaar van landgoed Akerendam had recht op vrij zicht op het station. Eerder verloor de gemeente daar rechtszaken over, maar nu werkte hij vrijwillig mee in het belang van de stad.”

Vanaf de eerste dag loopt het storm, er werken nu 20 mensen fulltime en 30 parttime. Achteraf had Poncin een veel grotere keuken gewild. “Je maakt een calculatie, maar nieuw aanbod creëert nieuwe vraag. Zo eten veel mensen hier bijvoorbeeld een broodje, gaan daarna winkelen in Amsterdam en drinken na afloop een wijntje om hun dagje uit te luiden.” Hij verwacht dat het alleen maar beter wordt als er straks meer horeca op het plein komt, de gemeente heeft het bestemmingsplan al gewijzigd. “Helemaal mooi zou zijn als het Kennemertheater hier ook zou komen, want waar ze nu zitten, bij de kerk, zijn ze onbereikbaar. En een hotel op de plek waar nu de oude fietsenstalling van NS zit, zou ook niet slecht zijn.”

Betere ov-verbindingen
Net als in de horeca, geldt ook in ov-land dat nieuw aanbod tot nieuwe vraag kan leiden. Eind 2015 verloor Beverwijk zijn intercity naar Haarlem en Alkmaar. Na protesten kwamen de intercity’s in de ochtend- en avondspits (in de spitsrichting) terug, maar dat bleef behelpen. Nu het stationsgebied aan kracht wint, kan dat voor betere ov-verbindingen zorgen. Uit een onderzoek voor de Corridordialoog Kennemerlijn blijkt bijvoorbeeld dat een directe ov-verbinding met Schiphol en Amsterdam-Zuid en -Zuidoost een flinke groei van het aantal reizigers zou opleveren.

Ontbrekende schakel
Ondertussen maakt het restaurant aan de vijver de kwaliteit van Beverwijk als historische buitenplaats met landgoederen weer zichtbaar. Maar belangrijker is dat het de ontbrekende schakel vormt tussen station en gemeentehuis enerzijds en de stad en de winkels anderzijds. Nu de stad een nieuw hart heeft gekregen, kan ze zich voorzichtig verder ontwikkelen.

“Het station lag altijd aan rand van Beverwijk,” zegt Josselin Bakker van de gemeente. “Dat konden we niet verplaatsen, dus moesten we Beverwijk naar het station halen. Dat kan alleen stukje voor stukje. De volgende stappen worden Ankie’s Hoeve, het terrein dat nu braak ligt en parkeerterrein Wijckerpoort. We hebben een schets voor de bouw van 200 tot 300 woningen liggen, maar recent toonde het ziekenhuis, dat eerder afhaakte, weer belangstelling voor het stationsgebied. En het gebied biedt ook  nog ruimte voor bijvoorbeeld het ROC, nieuwe opleidingen of maatschappelijke doeleinden.” Cees Poncin gaat het nog druk krijgen.