Bijna helft van bouwvoertuigen loopt na 1 januari risico op boete

Duizenden bedrijven en particulieren moeten hun (land)bouwvoertuigen nog registreren. Doen ze dit niet voor 1 januari 2022, dan mogen ze daarna niet meer met hun voertuig de weg op. Op dit moment is nog slechts de helft van de verwachte 550.000 voertuigen geregistreerd. Dit meldt de RDW.

Conversiemanager Rob van Dokkumburg: “Wij vrezen dat er een flinke financiële strop dreigt voor bedrijven die hun voertuigen niet voor 1 januari registreren. Omdat deze voertuigen dan niet meer de openbare weg op mogen, kunnen ze hun werk niet meer doen. Want als bijvoorbeeld een graaf- of veegmachine de weg niet op mag, wordt het wel erg lastig om hun taak te verrichten. Komt zo’n voertuig toch op de openbare weg, dan riskeert de eigenaar ervan een boete. Bovendien is het voertuig minder interessant voor kopers.”

Eigenaren niet op de hoogte

Het aantal registraties van rijdende werktuigen (MMBS) loopt vooral flink achter. Eind september was nog geen veertig procent geregistreerd. Het gaat dan om voertuigen zoals bijvoorbeeld graafmachines, wielladers, veegwagens, heftrucks, terminaltrekkers en brede grasmaaiers, maar ook toeristische wegtreintjes en omgekeurde voertuigen. Het lijkt erop dat eigenaren van deze groep voertuigen zich er nog niet altijd van bewust zijn dat hun voertuig moet worden geregistreerd.

Vuistregels voor registratie

“De vuistregel is: heeft het voertuig nu een afgeknotte driehoek, dan is de kans groot dat het geregistreerd moet worden”, legt Van Dokkumburg uit. “Dat is het geval als het voertuig nog geen kenteken heeft, wielen en een motor heeft, op de openbare weg komt en harder rijdt dan 6 km/. Er zijn ook een paar uitzonderingen. Om eigenaren die twijfelen te helpen, staat er op de website van de RDW een keuzehulp .”

De kosten voor registratie bedragen 18 euro. Vanaf 1 januari 2022 is registratie nog wel mogelijk, maar is daarvoor een keuring op een van de keuringsstations van de RDW nodig. De kosten daarvan zijn minimaal 140 euro. Is de registratie noodzakelijk dan adviseert het RDW dan ook om dat gelijk aan te vragen. Van Dokkumburg: "Zo worden extra kosten en wachttijden vermeden en is het kentekenbewijs voor 1 januari binnen.” Dan kan de eigenaar ook vanaf 1 januari gewoon de weg op met het voertuig, zodat het werk door kan gaan. Daarmee is ook de kans op een boete geweken. 

Door: Nationale Bouwgids
Beeld: Hero Dijkema van Cumela