AMSTERDAM (Novum) - De tunnelboormachine van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam heeft een snelheidsrecord gevestigd. Afgelopen week werd 144 meter geboord.
Dat komt neer op een gemiddelde snelheid van meer dan twintig meter per etmaal. Sinds het boren twee jaar geleden begon was geen van de boormachines zo snel als Victoria, die op 4 mei begon aan de zesde metrotunnelbuis, vanaf station De Pijp richting Vijzelgracht.
Inmiddels hebben de boorders het Marie Heinekenplein bereikt, waar het tempo flink omlaaggaat, aangezien er speciale tunnelsegmenten moeten worden geplaatst voor een verbinding met een vluchtschacht.
"Wij zijn natuurlijk te spreken over dit record, vooral omdat het komt doordat het boorproces rustig en regelmatig verloopt", zegt boormanager Joost Joustra.
"De omstandigheden wijzigen continu en er volgen nog enkele lastige onderdelen, dus we houden een vinger aan de pols en blijven alert." In de volgende fase passeert de boormachine het appartementengebouw van veertien verdiepingen aan het Marie Heinekenplein.
Hiervoor zijn extra maatregelen getroffen om de eventuele invloed van het boren te beperken. Er zijn zogeheten lansen onder de fundering van het gebouw aangebracht, waardoor grout, een mengsel van water en cement, kan worden geïnjecteerd als dat nodig is.
Naar verwachting komt Victoria over een kleine twee weken aan bij station Vijzelgracht, waar een lastige aankomstprocedure moet worden doorlopen.