UTRECHT (Novum) - NS-topman Bert Meerstadt wil dat de NS weer samengaat met Prorail om de problemen op het spoor beter aan te kunnen pakken. Hij wil kijken of de splitsing, die in 1995 werd doorgevoerd, ongedaan kan worden gemaakt. Dat schrijft Meerstadt in een brief aan alle politieke partijen, bevestigt een woordvoerder van de NS tegen Radio 1 na berichtgeving hierover in de Volkskrant.
De strikte scheiding die er nu is belemmert volgens Meerstadt de aanpak van de vele problemen, zoals de chaos tijdens winterweer of bij het verhelpen van technische storingen. "De rigoureuze knip tussen NS en Prorail heeft nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger; dit moet zeker worden hersteld", vindt Meerstadt.
"We gaan kijken of de splitsing destijds een goed besluit is geweest en wat in de huidige situatie het beste is", licht de woordvoerder toe. De zegsvrouw wil niet vooruitlopen op eventuele uitkomsten. "Het moet voor de reiziger anders en beter."
Voor Prorail heeft het samengaan van de twee bedrijven geen prioriteit. "Het doorvoeren van grote structuurwijzigingen staat niet boven aan onze agenda", aldus de spoorbeheerder in een reactie. "Het kan ertoe leiden dat organisaties vooral met zichzelf bezig zijn, terwijl er juist tempo moet worden gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen waar de reiziger echt van profiteert." Het bedrijf zegt echter wel open te staan voor 'alles suggesties die leiden tot een beter product voor de reiziger'.
Binnen de spoorsector en de politiek wordt al langer gepleit voor een samengaan van Prorail en NS, maar nooit eerder sprak een topman zich openlijk uit tegen de splitsing. Ook FNV Spoor wil al jaren dat de twee spoorbedrijven weer bij elkaar worden gebracht. "Er moet weer één baas op het spoor komen zodat er snel ingegrepen kan worden bij verstoringen en gewerkt kan worden aan een gezamenlijke visie van de spoorsector op openbaar vervoer waar reizigers weer blij van worden", zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis.