Normal_3791

ALMELO (Novum) - Voor bedrijven die worden getroffen door de defecte sluis bij Eefde is een noodvoorziening getroffen. Een oude laad-en-losplaats wordt weer in gebruik genomen, zodat vrachtwagens hun containers kunnen overladen op treinen en omgekeerd. Dat melden de gemeente Almelo en spoorbeheerder Prorail dinsdag.

Zolang de sluis niet werkt moet het spoor een alternatief bieden. Dat is volgens de gemeente en Prorail van belang om de A1 en de A12 te ontlasten. Als de trein geen alternatief zou bieden, zouden dagelijks tientallen vrachtwagens de lading over de weg moeten vervoeren.

Het vervoer per trein begint woensdag. Op het overige treinverkeer heeft dat volgens een woordvoerder van Prorail geen invloed. "We passen de extra ritten in tussen de al geplande ritten, daar is nog ruimte voor."

Hij noemt het een geluk bij een ongeluk dat de oude laad-en-losplaats, al enkele jaren buiten gebruik, nog geen nieuwe functie had gekregen. "Het voornaamste dat er moest gebeuren was het neerzetten van een kraan. Verder hebben we ervoor gezorgd dat vrachtwagens het terrein weer kunnen bereiken."

Het gemeentebestuur heeft dinsdag een gedoogbeschikking afgegeven voor het overladen van de containers zolang de sluisdeur gestremd blijft. De gestremde vaarroute tussen Rotterdam en Oost-Nederland kost het bedrijfsleven enkele tonnen per dag.

De sluis in het Twentekanaal bij het Gelderse Eefde is sinds 3 januari gestremd. Die nacht viel een van de sluisdeuren naar beneden. Ruim veertig binnenvaartschepen liggen sindsdien vast voor de sluis. Veel bedrijven die hun goederen normaal via het kanaal vervoeren, hebben daarnaast kosten moeten maken voor vervoer over de weg.

Rijkswaterstaat verwacht dat de sluis over zeven weken weer volledig kan worden gebruikt. Ook richt Rijkswaterstaat een noodhefconstructie in. Daardoor moet over drie weken al zestig tot tachtig procent van de schepen weer door de sluis kunnen.