DEN HAAG (Novum) - De gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV is bereid om zich achter de aanleg van de Blankenburgtunnel te scharen, maar eist wel dat de plannen worden aangepast.
Dat bleek donderdagmiddag tijdens een overleg met minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD).
Zo eist Sander de Rouwe (CDA) dat de tunnel langer volledig onder de grond komt te liggen en niet deels verdiept, zodat de bovenliggende natuur niet wordt aangetast en de bewoners daarvan geen hinder ondervinden.
De tunnel wordt hierdoor ongeveer zeshonderd meter langer. Dat kost tachtig miljoen euro. Léon de Jong (PVV) eist dat de tunnel tolvrij wordt gemaakt voor personenvervoer.
De aanleg van de Blankenburgtunnel zoals het kabinet wil, is omstreden, omdat hij door een natuurgebied loopt. CDA en PVV wijzen erop dat de tunnel niettemin veel goedkoper is dan het alternatief: de Oranjetunnel.
In tijden van economische crisis is het daarom niet verantwoord om voor de Oranjetunnel te kiezen, stellen De Rouwe en De Jong.
Dat vindt ook Charlie Aptroot (VVD). Hij wees er op dat de Oranjetunnel minstens zeshonderd miljoen euro duurder is. Daarnaast is de Blankenburgtunnel beter voor de afhandeling van het verkeer.
Niettemin stelde ook Aptroot een aantal eisen. Zo wilde hij in navolging van het CDA weten of de tunnel niet helemaal ondergronds kan worden aangelegd en vroeg hij of de tol niet achterwege kan blijven.
Ook wil de VVD'er dat Vlaardingen een aansluiting krijgt op de route. Dan kan het verkeer van de bedrijfsterreinen rechtstreeks naar de snelweg. De oppositiepartij SP is voorstander van de Oranjetunnel, evenals de PvdA, CU, D66 en PvdD. GroenLinks wil helemaal geen tunnel. Ineke van Gent (GL) bestrijdt dat de tunnel nodig is. Het verkeer op de bestaande wegen kan worden ontlast door een spitsheffing en betere benutting van de Betuweroute, denkt zij.
De tunnel moet de A15 en de A20 bij Rotterdam verbinden. Hij gaat tussen Maassluis en Vlaardingen onder de Nieuwe Waterweg door en komt bij Rozenburg weer naar boven.
De Oranjetunnel zou ten westen van Maassluis moeten verrijzen. De aanleg van de Blankenburgtunnel kost 1,2 miljard euro. Schultz wil driehonderd miljoen euro daarvan financieren uit tolopbrengsten.