ROTTERDAM (Novum) - Netbeheerder Stedin heeft er genoeg van dat graafwerkzaamheden vaak de oorzaak zijn van stroomstoringen.
Ondanks dat aannemers een kaart krijgen met gedetailleerde informatie over elektriciteitskabels en gasleidingen gaat het te vaak mis, vindt het bedrijf.
"Onze klanten zijn weer gedupeerd door werkzaamheden die niet correct zijn uitgevoerd. Dat nemen wij zeer hoog op", zegt directeur Jeroen de Swart in een reactie op de grote storing van woensdag.
In een groot deel van Rotterdam konden ruim tienduizend huishoudens en bedrijven geen stroom gebruiken.
"Klanten verwachten van ons een continue en veilige energievoorziening. Dit soort storingen zijn te voorkomen", aldus De Swart.
Stedin wil dergelijke storingen in de toekomst voorkomen door beter samen te werken met aannemers en gemeenten. Volgens Stedin zijn graafwerkzaamheden bij ongeveer dertig procent van de storingen de boosdoener.
Brancheorganisatie Netbeheer Nederland start volgende maand een campagne om de bewustwording van de risico's en gevolgen van graafschade te vergroten.
De storing woensdag kwam doordat een aannemer een drieënhalf meter diepe trampaal in de grond sloeg in opdracht van de gemeente.
Het incident gebeurde in de omgeving van de Heemraadsingel. De stroomstoring duurde vervolgens ruim twee uur.