AMSTERDAM (Novum) - De Amsterdamse metrotunnel tussen Centraal Station en Amstelstation is onveilig.
Zolang de tunnel en de bijbehorende stations niet gerenoveerd zijn, zouden er eigenlijk geen metro's mogen rijden. Dat staat in een adviesrapport van ingenieursbureau Arcadis.
Wethouder van verkeer Eric Wiebes beaamt dat de tunnelveiligheid niet aan de eisen voldoet, maar dat betekent volgens hem niet dat 'het metroverkeer op de Oostlijn onverantwoord is', schrijft hij in een brief aan de gemeenteraad.
"De metro blijft een van de meest veilige vervoerssystemen die er bestaan", benadrukt hij. In het rapport staat dat het veiligheidsniveau van de metro sinds de ingebruikname van de lijn, dertig jaar geleden, vrijwel hetzelfde is gebleven en niet aan de eisen voldoet.
Om daar iets aan te doen werkt de gemeente al een aantal jaar aan renovaties. Die verlopen echter uiterst traag. De kans dat er brand uitbreekt, is overigens erg klein. In de tunnel is nauwelijks brandbaar materiaal aanwezig. Ook wordt er geen brandstof gebruikt.
Het sluiten van de tunnel lost niets op, meent Wiebes. "Wereldwijde ervaring over de afgelopen tientallen jaren leert dat de metro statistisch ongeveer duizend keer veiliger is dan de fiets. De metro nu sluiten zou betekenen dat we mensen dwingen te reizen per auto, bus of fiets, waardoor de veiligheidsrisico's juist omhooggaan."