SCHIPHOL (Novum) - Hittedetectoren in de Schipholtunnel moeten bij rookmeldingen helpen vaststellen of daadwerkelijk sprake is van brand. Zo moet de hinder voor reizigers bij valse brandmeldingen worden beperkt. Dat is een van de aanbevelingen uit een onderzoek naar de veelal valse rookmeldingen in de tunnel vorig jaar. De NS en spoorbeheerder Prorail onderzoeken nu die mogelijkheid.
Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) stuurde de resultaten van dat externe onderzoek woensdag aan de Tweede Kamer. Het veiligheidsregime in de tunnel is volgens de onderzoekers van hoog niveau. Wel zijn maatregelen nodig om de hinder te beperken, schrijft Mansveld.
De NS instrueert zijn medewerkers nu beter over opwaaiend stof op het perron, zo laat Mansveld de Kamer weten. Ook worden reizigers voortaan geïnformeerd over remmen die rook kunnen veroorzaken, wat loze brandmeldingen moet voorkomen.
In de zes kilometer lange Schipholtunnel gingen vorig jaar geregeld rook- en brandmelders af, ook al was er geen brand. Alleen al in november gebeurde dat drie keer. Reizigers liepen daardoor vertraging op. De NS en Prorail verwachten over twee maanden uitsluitsel te kunnen geven over de mogelijkheid om hittemelders te plaatsen.