Vandaag is een cruciaal moment in de spoorverdubbeling tussen station Amsterdam Zuid en station Duivendrecht: ProRail en BAM leggen het eerste deel van de nieuwe spoorbrug over de Amstel. Op ruim negen meter boven de Amstel wordt 730 kuub beton gestort. De uiteindelijk 235 meter lange betonnen spoorbrug maakt deel uit van het project OVSAAL, niet alleen een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoortraject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, maar ook van levensbelang voor een goede bereikbaarheid van Schiphol.
Passen en meten
De nieuwe spoorbrug bestaat in totaal uit vijf overspanningen, waarvan twee hoofdoverspanningen. Die steunen in het midden van de Amstel op een groot middensteunpunt. Het brugdek heeft een hoogte van 4 meter en is 12 meter breed. Ten behoeve van het dek is een flinke hulpconstructie gemaakt om het beton te kunnen storten. Een kwestie van goed passen en meten gezien de zeer beperkte ruimte tussen de snelweg A10, de metro en het bestaande spoor. De betonstort van de hoofdoverspanning is het fundament van de spoorbrug. Zodra het betonwerk gereed is volgt de aanleg van het nieuwe spoor, naar verwachting in maart 2015.
OVSAAL
Het project OVSAAL behelst onder meer een uitbreiding van station Amsterdam RAI en een verdubbeling van het spoor over acht kilometer. Zo kan het spoornet blijven voldoen aan de groeiende vraag naar vervoerscapaciteit op het traject Schiphol - Lelystad. ProRail realiseert het spoorprogramma in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Doel: meer treinreizigers in de noordelijke Randstad op tijd op hun bestemming brengen en een betrouwbaar spoor van en naar Schiphol.
De Alliantie Amstelspoor
Door ProRail en BAM is de Alliantie Amstelspoor gevormd, die als gedelegeerd opdrachtgever optreedt en het ontwerp en het omgevingsmanagement verzorgt. De Alliantie bestaat uit een aantal bedrijven van Koninklijke BAM Groep nv, waaronder BAM Civiel, BAM Rail, BAM Wegen en BAM Infratechniek.
© Nationale Bouwgids