De oproep van staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) om strenge maatregelen rond WOZ-adviesbureaus in te voeren, is symptoombestrijding. Door de vergoeding van een WOZ-bezwaar direct aan de burger te betalen in plaats van het bureau wordt het probleem niet opgelost. Burgers zullen nog steeds van deze bureaus gebruikmaken omdat het proces van bezwaar maken verouderd en onduidelijk is,stelt Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond. Dit meldt de Vastelastenbond
"De uitspraak ‘Hierdoor worden de bedrijven verplicht de belastingplichtige meer te betrekken bij het proces van beroep en bezwaar’ is ironisch, omdat dit juist de taak van de overheid zou moeten zijn. Gemeenten zouden de burgers moeten laten weten hoe de taxatie van hun woning tot stand komt."
Wetgeving moet op de schop
De oplossing voor het indammen van het aantal bezwaren via WOZ-adviesbureaus is niet het opleggen van maatregelen, zegt Wolfert. "De wetgeving moet op de schop. Als de overheid wil dat burgers zelf bezwaar maken, moet dat proces vereenvoudigd worden. Nu is het indienen van een bezwaar onnodig complex en grijpen consumenten terug naar de expertise van partijen die weten hoe dat moet."
"Het zou de overheid sieren als zij de burger centraal zouden stellen. Consumenten schakelen de hulp van bureaus in omdat een deel het vertrouwen in de overheid kwijt is. In plaats van maatregelen te treffen tegen bureaus die consumenten bijstaan, zou de politiek energie moeten steken in het herstellen van het vertrouwen dat burgers kwijtgeraakt zijn."
Door: Nationale Bouwgids