Normal_rss_entry-209673

Verlichtingsbedrijf Signify zag in het tweede kwartaal zijn zogenaamde groeimotordivisies haperen. De led-, professionele en thuisverlichting krompen in de afgelopen drie maanden op vergelijkbare basis. Hierdoor ging de omzet voor het gehele bedrijf omlaag met meer dan waar de analisten in doorsnee van uitgingen. Signify richt zich op nieuwe groeiplatformen om de aanhoudende krimp van de traditionele lampenmarkt tegen te gaan.

De totale opbrengsten kwamen in de verslagperiode uit op 1,48 miljard euro, tegen 1,54 miljard euro een jaar eerder. Op vergelijkbare basis betekende dat een krimp van afgerond 6 procent. De omzet bij led-, professionele en thuisverlichting daalde met 2,3 procent op vergelijkbare basis. De doelstelling van Signify voor dit jaar is om een groei in de bandbreedte tussen 2 en 5 procent voor deze divisies neer te zetten.

Topman Éric Rondolat benadrukt dat in de afgelopen drie maanden vooral vertraging van de Europese economie het concern dwarszat. Dat voelde het bedrijf zowel in de markt voor led-lampen als de componenten daar voor. Daarnaast ervoer Signify tegenwind in Saudi-Arabië waar het concern zijn producten opnieuw moest certificeren. In India kwamen de orders voor overheidsprojecten tot een stilstand vanwege de verkiezingen. Volgens Rondolat zijn de laatste twee ontwikkelingen eenmalige tegenvallers.

Nieuwe groeiplatformen

Ondanks de slechtere prestatie is Rondolat "vol vertrouwen" dat Signify aan de verwachtingen voor het lopende jaar kan voldoen. In zijn toelichting wees hij op meerdere orders in de pijplijn. Ook sleepte zijn bedrijf onlangs grote projecten binnen in Saudi-Arabië en China.

Met de winstcijfers ging het wat beter mede omdat er minder geld naar reorganisaties ging. De winstmarge steeg tot 9 procent, vrijwel in lijn met de marktverwachtingen maar nog altijd onder de eigen doelstelling die tussen de 11 en 13 procent ligt. Onder de streep resteerde 50 miljoen euro, een groter bedrag dan in dezelfde verslagperiode een jaar eerder.

Signify blijft investeren in nieuwe groeiplatformen. Het concern nam vrijdag een belang van 51 procent in het Chinese Klite Lighting, een bedrijf dat led-lampen en componenten daar voor maakt. Financiële details gaf Signify niet. Meer dan driekwart van de omzet van Signify komt voort uit de verkoop van led-verlichting.

Door: ANP