Normal_4383

UTRECHT (Novum) - Verzekeraar ASR vraagt klanten die compensatie voor hun woekerpolis willen afstand te doen van hun recht om verdere juridische procedures te beginnen tegen het bedrijf.

Dit blijkt uit brieven die ASR aan klanten heeft gestuurd, meldt nieuwssite nu.nl vrijdag.

ASR beheert 1,1 miljoen beleggingsverzekeringen die mogelijk vallen onder de compensatieregeling voor woekerpolissen die grote Nederlandse verzekeraars met consumentstichtingen afsloten.

Die wilden een financiële tegemoetkoming van de verzekeraars aan de klanten zien, omdat de verzekeraars jarenlang veel te hoge tarieven en verborgen provisiekosten aan de polishouders doorberekenden.

Op zijn website meldt ASR echter dat consumenten hun recht om opnieuw een procedure tegen ASR te beginnen gewoon behouden, als ze akkoord gaan met de vergoeding in het kader van de compensatieregeling.

De verzekeraar bestrijdt dan ook de lezing van nu.nl. "Wij vragen niet om finale kwijting waarbij wordt getekend voor een definitieve schaderegeling", verzekert een woordvoerder.

"In plaats daarvan vragen we om een vrijwaringsverklaring. Daarin bevestigen de klanten dat ze hun polis als beëindigd beschouwen, maar dat betekent niet dat ze geen juridische procedures meer kunnen beginnen."