TIEL (Novum) - Het aantal Nederlandse consumenten met een betalingsachterstand op een lening blijft toenemen. Het Bureau Krediet Registratie (BKR) zag het percentage probleemgevallen in de afgelopen zes maanden toenemen van 7,4 eind december naar 7,7 procent eind juni.
Voor eind dit jaar voorziet de stichting uit Tiel een percentage van acht procent. Dat zou betekenen dat op ongeveer negen miljoen mensen met een lening ongeveer 720 duizend de aflossing dan niet op tijd afbetaald hebben.
Het werkelijke aantal mensen met betalingsproblemen ligt echter nog veel hoger, geeft BKR aan. Volgens de overheid ligt het percentage betalingsproblemen op 27,8 procent, wat overeenkomt met twee miljoen huishoudens.
Het verschil zit erin dat de stichting alleen kredietovereenkomsten met bijvoorbeeld banken en creditcardmaatschappijen registreert. Huurachterstanden, energie- en belastingschulden en betalingsproblemen bij zorgverzekeraars worden niet in de kredietbarometer van het bureau meegenomen.
Deze 'spookschulden' die niet zichtbaar zijn voor leningverstrekkers bedreigen de consument, stelt de algemeen directeur van BKR Peter van den Bosch. "Want hierdoor stapelen de schulden zich al snel ongemerkt op." BKR pleit daarom voor één centraal registratiesysteem voor schulden en betalingsachterstanden.