Normal_strukton_station_alkmaar

ProRail heeft de opdracht voor het ontwerp en de bouw van het nieuwe station van Alkmaar gegund aan Strukton en VenhoevenCS architecture+urbanism. Zij gaven in een zogenaamde Design & Build aanbieding het beste antwoord op de opgave voor het nieuwe station. ProRail waardeert onder meer de stedenbouwkundige inpassing van het plan, wat bijdraagt aan de maximale opwaardering van de stationsomgeving en openbare ruimte rondom het station.

De gemeente Alkmaar werkt samen met NS en ProRail aan de ontwikkeling van het stationsgebied tot een goed toegankelijke ontvangstruimte van de stad. Het gehele stationsgebied wordt herontwikkeld tot een nieuwe aantrekkelijke, comfortabele publieke ruimte. De visie van het winnende team op de herinrichting van het stationsgebied sluit hierop aan: het nieuwe station is compact en overzichtelijk en biedt met de stationspleinen als ontvangstdomeinen een logische en natuurlijke verbinding van de stad met het station.

City side and park side entrance_web
Beeld: 3d Studio Prins

De traverse is het hoogste punt van het stationsgebied en wordt vanuit de omliggende omgeving een duidelijk herkenbaar baken. Het is een overkoepelend verbindend element dat de verschillende onderdelen van het station samenbindt. De traverse is zorgvuldig gepositioneerd boven de historische perronkap, zodat deze bijzondere identiteit behouden blijft en vanaf het perron gezien de uitstraling bepaalt. De luifel nodigt de reizigers uit om naar boven te gaan en beschermt de bezoekers tegen de weersomstandigheden. Het voorplein wordt beschouwd als een nieuw stedelijk interieur: een combinatie tussen een openlucht stationshal en stadsplein.

De materialisatie van het geheel is gebaseerd op een huid die afhankelijk van het moment van de dag, het licht en het weer verandert van uitstraling. De traverse wordt bekleed met geperforeerde aluminium cassettes. De strak aluminium platen accenturen het volume, de perforaties geven extra gelaagdheid en zorgen voor detail en een verrassend effect bij het benaderen van het gebouw. Het hout in de luifel en traverse creëert contrast met het aluminium en geeft een menselijke en intieme sfeer.

Logistieke uitdaging View from platform_web
Beeld: 3d Studio Prins
Met het aannemen van deze opdracht gaat Strukton een logistieke uitdaging aan. Tijdens de verbouwing van het station blijft het treinverkeer en de reizigersstroom gewoon doorgaan. Op dit gebied heeft Strukton haar kunde al eerder bewezen tijdens de aanpassing van de perrons op Utrecht CS en de huidige verbouwing van de nieuwe OV Terminal in Den Haag.

Naast de realisatie van een onbewaakte en bewaakte fietsenstalling en de renovatie en nieuwbouw van enkele winkel- en kantoorruimtes wordt de bestaande tunnel onder de sporen door, die nu toegang tot de perrons geeft, afgesloten. Het nieuwe station, een ruim opgezette en transparante traverse zal over de perrons heen gesitueerd worden. Bij de keuze voor materialen is gekeken naar een optimale combinatie van hoge kwaliteit en beperkt onderhoud. De bouw start in de loop van 2014 en zal naar verwachting tegen het eind van 2015 worden afgerond.