NVM start proef aanmelden aankomend aanbod woningen

De NVM start vandaag met een proef om het aankomend woningaanbod eerder in kaart te brengen. Het doel is om te onderzoeken of hiermee de noodzakelijke doorstroming op de woningmarkt een impuls kan krijgen. De woningmarkt zit door het steeds verder opdrogende aanbod stevig op slot. Woningbezitters willen eerst een nieuwe woning kunnen kopen voor ze hun huidige woning te koop aanbieden. Door het aankomend aanbod voor iedereen online zichtbaar te maken, wil de NVM kijken of woningbezitters meer vertrouwen krijgen in het vinden van een toekomstige nieuwe woning. Dat kan leiden tot de noodzakelijke beweging en doorstroming in de (ver)koop van woningen. Dit meldt NVM. 

Het (anoniem) inzichtelijk maken van aankomend woningaanbod kan zorgen voor perspectief en vertrouwen in het vinden van een geschikte woning. Om dit te staven heeft NVM een onderzoek over aankomend aanbod laten uitvoeren. De uitkomsten zijn duidelijk, zowel onder woningbezitters als woningzoekers. Ruim 85 procent van de consumenten met verhuisplannen zou graag gebruik willen maken van dit initiatief. Woningbezitters en woningzoekers willen vooral weten welke huizen er binnenkort op de markt komen. Daarnaast zien woningbezitters de meerwaarde om de interesse in hun huidige huis alvast te kunnen nagaan. Van de woningeigenaren is 75 procent bereid om de huidige woning aan te melden via aankomend aanbod.

Transparantie is cruciaal

Marc Vervoort, manager data en innovatie van NVM hierover: “Wonen is een basisbehoefte en tegenover het historisch lage aanbod staat een enorme acute vraag. Het woningtekort is niet van vandaag op morgen opgelost. Juist daarom willen we woningbezitters laten zien dát en wát voor aanbod er beschikbaar kan komen. Ons ultieme doel is zo alle potentiële verkopers vertrouwen te geven dat er passend aanbod is. We realiseren ons als geen ander dat deze pilot kritisch wordt gevolgd. Transparantie is hier cruciaal en er is ook geen sprake van verplichte verkoop bij een NVM makelaar. Ook verbinden we duidelijke regels aan de pilot waarvoor dus ook onze erecode en tuchtrecht geldt.”

De pilot in de praktijk

In de pilot komen huizen online zichtbaar als aankomend aanbod. Consumenten die -op termijn- een woning zoeken kunnen hiervoor een digitale zoekopdracht aanmaken bij een NVM-makelaar en zo op de hoogte blijven van al het aankomend aanbod. Daarnaast kunnen NVM-makelaars het aankomend aanbod van hun kantoor op de eigen website en hun social media-kanalen plaatsen. Het aanbod wordt in algemene termen omschreven: het aantal kamers, m2 en de wijk. Verder blijft de woning anoniem. De woningeigenaar bepaalt zelf of hij zijn woning wil aanmelden als aankomend aanbod. Een aankomend aanbod woning wordt pas echt herkenbaar in de online uitwisselsystemen van NVM als de verkoopopdracht aan een NVM-makelaar is verstrekt. Een consument is niet verplicht zijn woning uiteindelijk ook via de NVM makelaar in de verkoop te zetten.

Door: Nationale Bouwgids