AMSTERDAM (Novum) - Luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerbedrijven staan machteloos tegenover Schiphol en spoorbeheerder Prorail. Ze zijn in de praktijk niet in staat om te onderhandelen over tarieven. Dat concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in een maandag gepubliceerde rapport. KLM laat weten het eens te zijn met de conclusies van de NMa, maar wil verder geen commentaar geven.
De mededingingsautoriteit hekelt in het rapport de dominante positie van de nationale luchthaven en de spoorbeheerder. In de praktijk kunnen luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerders alleen via het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) of de politiek druk uitoefenen op de twee monopolisten, constateert de NMa.
De NMa geeft als voorbeeld van de machteloosheid van lucht- en spoorwegmaatschappijen dat Schiphol en Prorail hun klanten niet serieus consulteren als ze tarieven willen wijzigen, hoewel ze dat wettelijk wel verplicht zijn. Uit eerder onderzoek in andere Europese landen was al gebleken dat vervoerders ook daar weinig in de melk te brokkelen hebben.
De bezwaren van de NMa hebben niet alleen betrekking op de tarieven die Schiphol en Prorail rekenen. Ook op andere aspecten krijgen de lucht- en spoorvervoerders nul op het rekest. "De wensen van luchtvaartmaatschappijen bij de bouw van een nieuwe gate op Schiphol worden bijvoorbeeld niet meegenomen", aldus een woordvoerder. Het ministerie van I&M onderzoekt hoe de machtspositie van de luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen kan worden verbeterd.