ROTTERDAM - Afgelopen woensdag hebben minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu)en de Rotterdamse wethouders Van Huffelen (Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte) en Baljeu (Haven, Verkeer en Regionale Economie) met een wijkbewoner het startsein gegeven voor de aanleg van Dakpark Rotterdam op een voormalig rangeerterrein in Rotterdam west.
Dakpark Rotterdam meet acht hectare, en geeft uitzicht over stad en haven. Het is 800 meter lang, 80 meter breed en 9 meter hoog en is daarmee het grootste groene dak van Rotterdam en een van de grootste dakparken van Nederland, aldus de Rijksoverheid.
Het dakpark krijgt een speeltuin, een buurttuin en een mediterrane tuin met oranjerie. Kortom, er is veel ruimte voor de wijkbewoners om elkaar te ontmoeten en te recreëren.
Onder het toekomstige park is inmiddels 25.000 m2 winkelruimte gebouwd. Ook is voorzien in een parkeergarage voor ongeveer 750 auto’s. De winkels openen in november 2011 hun deuren.
Minister Schultz van Haegen: “Deze aanpak is een goed voorbeeld van vernieuwing die nodig is om de stad mooi, interessant en bruisend te houden. Maar het is ook een heel bijzonder project omdat het drie doelen in zich verenigt. Het is niet alleen een winkelgebied en een plek waar je kunt recreëren, het is tegelijkertijd een waterkering, een dijk die Rotterdam beschermt tegen het water. “
Dakpark Rotterdam ligt in de deelgemeente Delfshaven en in het stadshavensgebied Merwe/Vierhavens. Dit havengebied transformeert de komende jaren tot een aantrekkelijk, modern, duurzaam woon- en werkgebied.
Het Rijk erkent Stadshavens Rotterdam als project van nationaal belang en draagt vanuit verschillende programma’s bij aan de herontwikkeling van het gebied.
Ook wordt het ondernemers en andere initiatiefnemers gemakkelijker gemaakt doordat hindernissen in de regelgeving uit de weg worden geruimd.
Bijvoorbeeld via de Crisis- en Herstelwet, die permanent gemaakt zal worden. De Crisis- en Herstelwet is bedoeld om vastgelopen ruimtelijke projecten, bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw of binnenstedelijke herstructurering, te versnellen of weer vlot te trekken. Tot 1 oktober 2011 kunnen nog nieuwe projecten voor de vierde tranche van de Crisis- en herstelwet worden ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.