Normal_2444

AMSTERDAM -  Slechts 10% van de Nederlanders weet dat moderne slavernij nog onder hun ogen voorkomt. Dat blijkt uit onderzoek van FairWork. Deze organisatie begint daarom vandaag, op de Europese dag tegen de Mensenhandel, de campagne Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt.

FairWork liet in september 2011 door CentERdata uitzoeken wat Nederlanders weten over uitbuiting en mensenhandel - de moderne variant van slavernij.

Per jaar worden duizenden mannen, vrouwen en kinderen in ons land slachtoffer van mensenhandel. Niet alleen in de prostitutie, maar bijvoorbeeld ook in de land- en tuinbouw, horeca en bouw.

Toch is maar één op de tien Nederlanders hiervan op de hoogte. Een kwart van de ondervraagden zegt dat mensenhandel 'wereldwijd' voorkomt, waarbij één op de drie Nederlanders Afrika noemt en ruim 18% Azië.

Geschokt
Als consumenten geconfronteerd worden met het feit dat mensenhandel vlak onder hun ogen plaatsvindt, reageren ze geschokt. Bijna 90% van de Nederlanders vindt dat de overheid harder moet optreden.

Toch vindt één op de drie Nederlanders het wel begrijpelijk dat bedrijven kiezen voor zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten. FairWork wil Nederlandse consumenten bewuster maken van moderne slavernij in Nederland.

Het publiek speelt namelijk een belangrijke rol in de bestrijding van mensenhandel; consumenten kunnen bedrijven vragen zich uit te spreken tegen moderne slavernij.

© Nationale Bouwgids