NIJMEGEN - Het college van burgemeester en wethouders wil bij de Hezelpoort een parkeergarage bouwen met 500 plaatsen. De garage faciliteert bezoekers aan het centrum, de bezoekers van de Handelskade en toekomstige omwonenden.
Als de raad akkoord gaat, kan de garage in 2014 starten en de eerste bezoekers ontvangen. Het parkeren wordt er goedkoper dan in het centrum. Na de bestudering van verschillende alternatieven kiest het college voor een definitieve parkeergarage op het terrein van ‘De Oude Stad’.
Het college kiest hiermee voor een goede ontsluiting van de westzijde van de binnenstad. Zeker na de opening van de tweede stadsbrug ‘De Oversteek’ is de verwachting dat de garage een belangrijke rol krijgt bij het faciliteren van bezoek aan de Hezelstraat en de Nijmeegse binnenstad.
Ook voor de bezoekers van de nieuwe woningen aan de ‘Handelskade’, die tussen 2014 en 2016 gebouwd worden, en bewoners van nieuw te bouwen woningen in de omgeving is het belangrijk om een goede parkeervoorziening te hebben.
Voordeel van een garage op deze plek is ook dat een aantal tijdelijke parkeerplaatsen in de omgeving opgeheven kunnen worden. Dit zorgt, onder meer op het Joris Ivensplein, voor een verdere verfraaiing van de binnenstad.
Analyse
Om de behoefte aan parkeerplaatsen te peilen is de huidige bezetting van de aanwezige parkeerplaatsen in de directe omgeving van de Hezelpoort geanalyseerd. Er is ook een inventarisatie gemaakt van de stedelijke behoefte aan een parkeervoorziening aan de westzijde van het centrum.
Daaruit blijkt dat er op dit moment op straatniveau nog vrije parkeerruimte is, maar dat er voldoende potentiele bezoekers zijn door de huidige ontwikkelingen, zoals verkeer dat via de Oversteek naar de stad komt, het Waalfront en andere nieuwe woningen.
Het college heeft ook gekeken naar alternatieven voor een parkeergarage. Zo is uitbreiding en upgraden van het parkeerterrein van Stichting de Oude Stad (terrein SIOS aan de Voorstadslaan) bekeken en een half open constructie, met twee lagen.
Dit zouden oplossingen kunnen zijn voor een tussenfase, voorafgaande aan de bouw van een definitieve garage. De terugverdienkosten hiervan beslaan echter, afhankelijk van de gekozen variant, 10 tot 20 jaar. In eerdere jaren is door particuliere investeerders ook de combinatie met een hoge woontoren onderzocht.
500 plaatsen
In de variant waar het college voor kiest, wordt meteen gebouwd voor de eindsituatie, de definitieve parkeergarage. De ambitie is ook om de garage een stedelijke kwaliteit te geven met een groene uitstraling.
Een bureau heeft een actuele doorrekening gemaakt van de kosten van een definitieve parkeergarage en de risico’s op aanloopverliezen. Uit deze analyse blijkt dat getalsmatig een garage van 500 plaatsen het maximaal haalbare is.
Een grotere garage met meer dan 500 plaatsen, geeft na de opening te lang een te laag bezettingspercentage en daarmee hogere aanloopverliezen over meerdere jaren dan het college verantwoord vindt.
Bij een aantal van 500 plaatsen zal naar verwachting het aanloopverlies na drie tot vier jaar geheel zijn gecompenseerd uit de exploitatie van de garage. Ook helpt de financiële bijdrage van het Ontwikkelingsbedrijf Waalfront, voor het bezoekersparkeren van de Handelskade.
En mogelijk kan de garage in de toekomst ingezet worden voor het bewonersparkeren van de locatie voormalige Heijmans garage. De nieuwe garage ligt net buiten het centrum en is daarmee vergelijkbaar met de locatie Wedren.
Dit moet tot uitdrukking komen in de prijs van een dagkaart, wil de garage goed bezet worden. Ook uit de parkeerbalans en de inspraak bij de nieuwe parkeernota blijkt dat er behoefte is aan een parkeerlocatie aan de westzijde van de stad waar bezoekers tegen een niet al te hoog tarief een dagkaart kunnen krijgen.
© Nationale Bouwgids