Bij de naam N23 Westfrisiaweg denken veel mensen meteen aan de nieuwe autoverbinding tussen Alkmaar en Enkhuizen. En dat klopt. Maar ook andere weggebruikers worden niet vergeten. Zo wordt de nieuwe situatie bijvoorbeeld veel veiliger voor fietsers.
Dat laatste beaamt Pieter Schaap van de Fietsersbond, afdeling Heerhugowaard. “Langs de weg tussen Heerhugowaard en Obdam komt een aantal rotondes met fietstunnels. Dat heeft meerdere voordelen: auto’s en fietsers hoeven niet meer op elkaar te wachten. En het is vooral veel veiliger.” Schaap is te spreken over de aanpassingen langs de weg in zijn regio. Ook het brede, los van de weg aangelegde fietspad net buiten Heerhugowaard kan op zijn goedkeuring rekenen: “Fietsers kunnen straks veiliger en sneller van a naar b. En dat is vooral belangrijk voor de grote groepen scholieren die vanuit de omgeving naar scholen in Heerhugowaard fietsen.”
Fietstunnels en fietsbruggen
Tussen Heerhugowaard en de aansluiting met de A7 bij Avenhorn komen vijf fietstunnels en een fietsbrug. Waar mogelijk worden fietsers en autoverkeer van elkaar gescheiden. Op die manier kunnen zowel fietsers als automobilisten sneller doorrijden, omdat ze niet op elkaar hoeven te wachten voor verkeerslichten of op oversteekplekken. Verder komt er een fietsbrug over de Ringvaart bij Heerhugowaard.
Ook tussen de A7 en Enkhuizen worden fietsers niet vergeten. De bestaande fietstunnel onder de N23 Westfrisiaweg, tussen de A7 en de Wogmergouw, wordt verlengd en er komt een fietstunnel bij De Strip in Hoorn ter voorbereiding op een nieuwe fietsverbinding tussen Hoorn en bedrijventerrein Zevenhuis.
Verder komen langs dit deel van de weg ook zo veel mogelijk fietspaden die niet direct aan de weg grenzen. Daarnaast wordt bij Stede Broec de rotonde Florasingel aangepast. Om fietsers veilig te laten oversteken, wordt een fietsbrug aangelegd die aansluit op de Westfriese Omringdijk.
Al met al is er ruim 15 miljoen euro gemoeid met alle aanpassingen langs de weg. Voordeel is dat de aanpassingen allemaal kunnen worden meegenomen tijdens de aanleg van de weg.
Waardevolle informatie
In 2012 waren er al gesprekken met de lokale Fietsersbonden. Schaap was destijds niet betrokken bij het overleg over Heerhugowaard en omgeving, zijn voorganger wel. Hij waardeert het dat er in een vroeg stadium overlegd wordt. “Wij kennen de lokale situatie als geen ander en kunnen daardoor waardevolle informatie leveren.” Dat kan in sommige gevallen zelfs geld besparen. Schaap: “We zien soms dat er te weinig rekening wordt gehouden met fietsers en dat er later toch nog aanpassingen nodig zijn. En dat kost dan extra geld, terwijl wij het in eerste instantie al signaleerden. Het loont dus op tijd met ons te overleggen. Daar mag de provincie nog wel wat alerter op zijn.”
Meer weten? Kijk op www.n23westfrisiaweg.nl