Logo_solaroad

De provincie Noord-Holland gaat het zonnewegdek SolaRoad ook testen voor zwaar verkeer. Na de succesvolle pilot op het fietspad in Krommenie, gaan de gemeente Haarlemmermeer en de provincie op zoek naar een geschikte locatie om zwaar verkeer over SolaRoad heen te laten rijden.

In de pilot wordt gekeken naar de gedragingen van het wegdek voor zwaar verkeer en wat een zonnewegdek betekent voor het dagelijks beheer en onderhoud van de weg. Bovendien test de provincie ook hoe de energieopbrengst kan worden gemaximaliseerd.

SolaRoad vangt zonlicht dat op het wegdek valt op met zonnecellen en zet dit om in elektriciteit. Het wegdek werkt als een groot zonnepaneel. Door slim gebruik te maken van het bestaande wegennet, is het mogelijk om een groter oppervlak te benutten voor het verzamelen van energie, zonder gevolgen voor het landschap. Gedeputeerde Mobiliteit, Elisabeth Post: “Het is tijd voor een volgende stap. De pilot in Krommenie heeft ons veel geleerd. We weten dat het wegdek goed kan presteren met de belasting van fietsers, nu gaan we onderzoeken hoe het zich gedraagt als er zwaar verkeer overheen gaat. Als de pilot succesvol is, vergroot dit de mogelijkheden voor grootschalige toepassingen van zonnewegen enorm.”

Living Lab
Deze testlocatie voor zwaar verkeer in de Haarlemmermeer wordt een zogenaamd ‘living lab’. Dit houdt in dat de testomgeving op een openbare weg wordt ingericht. Het testvak wordt gefaseerd ingericht, waarbij ook gewerkt wordt met verschillende materialen. Gedeputeerde Staten heeft € 2.700.000 beschikbaar gesteld voor de pilot, het onderzoek en de doorontwikkeling van het product.

Samenwerking en doorontwikkeling
SolaRoad is een ontwikkeling van de provincie Noord-Holland, TNO en Strukton Civiel. Naast de samenwerking in deze concrete pilot, verkennen deze partijen momenteel ook de kansen en mogelijkheden voor het verder commercialiseren van het SolaRoad initiatief in een gezamenlijke vennootschap.

Slimme wegen en energietransitie
De energie die met zonlicht wordt opgewekt, kan gebruikt worden voor vele doeleinden, zoals wegverlichting, huishoudens, verkeersinstallaties en elektrisch rijden. De innovatie sluit aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen die veel overheden en bedrijven, in het kader van het Klimaatakkoord van Parijs, nastreven. Het draagt bij aan CO2-reductie en levert een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van slimme wegen en duurzame energietransitie.