ProRail gaat in Delft het eerste energieneutrale treinstation van Nederland bouwen. Onder meer liften, led-verlichting en kaartautomaten op station Delft Zuid gaan volledig werken op energie van een innovatief dak, dat volledig uit zonnepanelen zal bestaan. Om deze reuzenstap op het gebied van duurzaamheid te zetten, werken we nauw samen met de gemeente Delft en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Handtekeningen
De eerste handtekeningen voor de vernieuwing zijn vandaag gezet door, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, Chief Operational Officer John Voppen van ProRail en duurzaamheidswethouder Stephan Brandligt van de gemeente Delft.
Troosteloos
Het nu nog troosteloze station Delft Zuid is een voorbeeld van een station met beperkte voorzieningen. Het biedt weinig beschutting tegen regen en wind en wie naar de andere kant van het spoor wil, moet een fikse trap beklimmen om er te komen. Reizigers met een functiebeperking zijn daardoor gedwongen om een station verder te reizen om aan de andere kant te komen.
Flinke verbetering
Dat is niet meer van deze tijd. En dus gaan we het station flink verbeteren. We bouwen een nieuwe reizigers- en fietserstunnel, liften en een kap vol zonnepanelen. Die zonnepanelen gaan zorgen voor de energie die nodig is om de liften aan te drijven, het station te verlichten en apparatuur als bijvoorbeeld de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheck-poortjes en reisinformatieborden te laten werken. Het energieverbruik gaat daardoor niet omhoog, maar omlaag; naar nul om precies te zijn. Op Delft Zuid gaat het om tweehonderd Megawatt uur per jaar; evenveel als het energieverbruik van zeventig huishoudens.
Innovatief dak
Het dak is de sleutel van deze duurzame oplossing. Deze is niet te vergelijken met zonnedaken op de andere stations in Nederland. De kern is hier dat het dak eigenlijk niet wordt bedekt met panelen, maar dat het uit panelen bestáát. Daardoor kan het per vierkante meter veel meer energie opwekken dan de bestaande zonnedaken. Uitdaging voor Benthem Crouwel Architects daarbij was om het ook nog een beetje mooi te maken.
Driehonderd kleinere stations
Nederland telt ruim vierhonderd treinstations. Zo’n driehonderd daarvan hebben net als op Delft Zuid geen stationshal en beperkte voorzieningen. Door op dergelijke stations bijvoorbeeld een 'Delfts dak' te bouwen, zou je er alles dat energie vergt volledig op zonne-energie kunnen laten draaien. Niet elk station heeft echter een Delfts zonnepanelendak nodig.
Andere mogelijkheden
Elk station vergt een eigen oplossing. Zo heeft lang niet elke stop energieslurpende liften of roltrappen. En dat scheelt flink, want alleen al de vier liften op station Delft Zuid gaan op jaarbasis evenveel energie gebruiken als 22 Nederlandse huishoudens. Denk daarom bij minder energiegulzige stations aan het vervangen van traditionele lampen voor led-verlichting. Daarmee kan een beperking van het energieverbruik tot wel 50 procent op verlichting worden bereikt. Alleen al met die maatregel komen we op veel stations een heel eind. En ook de reisinformatieborden gaan we op termijn vervangen voor energiezuinige varianten.
Hoogfrequent spoorvervoer
De verbetering van station Delft Zuid valt samen met de aanpak van de lijn Den Haag-Rotterdam. Dit is een van de drukstbereden treinroutes in Nederland. Nu al rijden hier ruim twintig treinen per uur. En dat worden er straks zelfs 28. Daarvoor breiden we het aantal sporen uit van twee naar vier. Voor Delft Zuid betekent dit niet alleen een futuristisch dak. We zullen de perrons volledig vervangen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. Start bouw is najaar 2019. Het station moet in 2023 af zijn. Extra treinen gaan een jaar daarna rijden.
ProRail en duurzaamheid
Dat we zoveel werk maken van het energieneutraal maken van een klein station als Delft Zuid is geen toeval. ProRail hecht veel waarde aan duurzaamheid. We hebben energie, grondstoffen, CO2, geluid en trillingen, ruimtelijke kwaliteit, natuur en sociale duurzaamheid als speerpunten. Op deze terreinen willen we in de periode tot 2030 een flinke vooruitgang boeken. Op het vlak van CO2-uitstoot hebben we speciaal beleid gemaakt. Zo kunnen we samen met onze partners en leveranciers gericht werken aan een vermindering van de uitstoot.