Het herstel uit de coronacrisis wint aan kracht bij verlichtingsbedrijf Signify. Volgens de voormalige lampendivisie van Philips was er in het tweede kwartaal niet alleen sprake van veel vraag van consumenten, ook de vraag van bedrijven naar verlichtingssystemen toonde verbetering. Dat komt mogelijk doordat bedrijven bezig waren met de terugkeer van hun personeel naar kantoor. Wel heeft Signify de laatste tijd last van moeilijkheden in de leveringsketen, maar dat weerhoudt de onderneming er niet van om met vertrouwen uit te kijken naar de tweede helft van het jaar.
Vergeleken met het tweede kwartaal van 2020 groeide de omzet met bijna 10 procent tot ruim 1,6 miljard euro. Ook slaagde Signify erin de winstmarge wat op te krikken. Onder de streep ging 82 miljoen euro winst in de boeken, tegen 81 miljoen euro een jaar eerder.
Signify verkoopt tegenwoordig onder meer een tafellamp die beschermt tegen het coronavirus. Speciaal UV-licht zou volgens laboratoriumtests de besmettelijkheid van het virus in 9 seconden stoppen. Van deze lampen worden er de laatste tijd ook meer verkocht, al geeft het bedrijf hier geen specifieke cijfers over.
Uitdagingen het hoofd bieden
"Hoewel we steeds meer gevallen van Covid-19 zien, nieuwe varianten die leiden tot aanhoudende afsluitingen in delen van de wereld en leveringsbeperkingen die ons in de tweede helft van het jaar blijven beïnvloeden, hebben we er vertrouwen in dat de maatregelen die we hebben genomen ons in staat zullen stellen om aan die uitdagingen het hoofd te bieden", zegt topman Eric Rondolat.
Volgens hem heeft Signify zijn prijzen voor producten de laatste tijd verhoogd. Dat zou in lijn zijn met de algehele inflatie, maar ook vanwege hogere kosten. In gesprek met Bloomberg Television stelt hij daarnaast dat de huidige tekorten op het gebied van containers en elektrische componenten waarschijnlijk tijdelijk zijn. Rondolat handhaaft zodoende de financiële verwachtingen voor het hele jaar.
Begin deze maand werd nog bekend dat Signify een groot deel van het werk van zijn vestiging in Winterswijk naar Polen en Hongarije verplaatst. Door die ingreep, waarmee de onderneming kosten wil besparen, verliezen 94 werknemers hun baan. Signify ontwikkelt en maakt in Winterswijk op maat gemaakte armaturen voor ledverlichting. Het is niet de enige ingreep van de laatste tijd. Een half jaar geleden kondigde het bedrijf achter onder meer de Hue-lampen al aan meer dan 700 banen te schrappen, waarvan 250 in Nederland. Dat trof vooral ondersteunende functies, bijvoorbeeld banen op personeelszaken.
Door: ANP