Stroom wordt bij Essent in november bijna één vijfde duurder dan het zou zijn geweest als de energieleverancier al deze maand prijsverhogingen had doorgevoerd. Essent wilde op 1 oktober al nieuwe tarieven laten ingaan, maar verschoof die aanpassing na optreden van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar 7 november.
Elektriciteit wordt voor klanten met een variabel contract 19 procent duurder dan het zou zijn geweest als Essent op 1 oktober tariefswijzigingen zou hebben doorgevoerd. Bij gas is het verschil 8 procent. De toename is iets minder groot bij klanten die een korting krijgen omdat ze al lang bij de energieleverancier zitten.
Essent, dat zo'n 2,5 miljoen klanten heeft, waarschuwde eerder al dat een langere periode tussen het bekendmaken en doorvoeren van hogere tarieven slecht kan uitpakken voor de inkoopstrategie. Maar een woordvoerster benadrukt dat het uitstel niet puur nadelig is geweest voor klanten. Doordat de oude tarieven in oktober nog gelden, betalen ze nog een maand langer de aanzienlijk lagere prijzen voor elektriciteit en gas.
Ingrijpen ACM
Kort nadat de leverancier hogere tarieven had aangekondigd, die 1 oktober zouden ingaan, meldde de ACM dat Essent zich evenals andere energieleveranciers niet aan de verplichte minimumtermijn voor zo'n aankondiging had gehouden. Ze moeten tariefswijzigingen volgens de toezichthouder namelijk minstens dertig dagen vooraf melden.
Essent vindt, net als andere energieleveranciers, dat het wel aan alle regels heeft voldaan. Toch ging het bedrijf vorige week overstag en stelde de prijsverhoging uit. Ook andere energiemaatschappijen deden dit. Maar bij onder meer Greenchoice en Eneco leidt dit niet tot een extra verhoging van de eerder bekendgemaakte tarieven.
Door: ANP